Show simple item record

dc.contributor.authorBjörkman, Jenny
dc.contributor.authorLantz, Josefin
dc.date.accessioned2010-08-04T13:19:12Z
dc.date.available2010-08-04T13:19:12Z
dc.date.issued2010-08-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23042
dc.description.abstractTitel: Ett nytt system ställer till problem en studie av Göteborgs Postens rapportering kring Västtrafiks nya betalsystem Författare: Jenny Björkman & Josefin Lantz Kurs: Examensarbete i Medie och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet Termin: Vårterminen 2010 Handledare: Britt Börjesson Uppdragsgivare:Västtrafik Kontaktperson: Pressinformatör Ingela Schönning Sidantal:49 sidor, exklusive bilagor Syfte: Syftet för studien är att undersöka hur Göteborgs Posten skildrat Västtrafiks nya betalsystem under perioden 18 maj 2009 till 31 januari 2010. Metod: En kvantitativ kartläggning och en kvalitativ textanalys Material: Det material Göteborgs Posten publicerat rörande Västtrafiks nya betalsystem under perioden 18 maj till 31 januari, vilket är totalt 110 artiklar. För den kvalitativa textanalysen används 17 utvaldanyhetsartiklar. Huvudresultat: Studien visar att de enskilda nyhetsartiklarna inte har gått utanför ramarna för en rimlig bevakning. Om man dock ser till den totala rapporteringens helhet, har Västtrafik blivit missgynnat. Detta eftersom Göteborgs Posten grundat flera artiklar på den negativa kritiken som råder på insändarsidor och Internetforum,i kombination med att resenärernas perspektiv nästan alltid varit det ledande. Journalisterna som skrivit nyhetsartiklarna presenterar dock ofta en rättvis, informerande och granskande skildring av händelsen. Problemet uppstår istället i rubriksättningen, här sätts tonen för hela artikeln. Oavsett om alla parter kommer till tals och informationen verkar relevant, så är tonen alltså redan satt. Det som inte överensstämmer med tonen upplevs istället som ett försök till försvar, vilken ofta är den position Västtrafik hamnar i.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseries725sv
dc.titleEtt nytt system ställer till problem en studie av Göteborgs Postens rapportering kring Västtrafiks nya betalsystemsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism, Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record