• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett aktivt syskonskap – Fyra personers upplevelse av att växa upp med ett syskon med diagnosen Asperger syndrom

Abstract
Uppsatsens syfte att få ett antal personers beskrivningar av deras upplevelse av att växa upp med ett syskon med Asperger syndrom med avseende på självständighet, delaktighet, identitet och samspel. Författarna undersöker även personernas upplevelse av stöd de fått och vad som i övrigt erbjuds av habiliteringen i Södra Bohuslän. Uppsatsen är en kvalitativ undersökning gjord på fyra intervjuer av syskon samt enkäter till två habiliteringar i Södra Bohuslän. Analysen är gjord utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv, som innebär att man ser barnet som en egen aktör, samt ur ett kristeoretiskt perspektiv. I uppsatsen kommer det fram att informanterna upplever sin uppväxttid som positiv genom de erfarenheter de har fått. De upplever dock att de har stått i skuggan av sina syskon, vilket författarna tolkar har påverkat deras självständighet. Informanterna beskriver att de varit delaktiga och fått ta mycket ansvar under uppväxttiden. I uppsatsen framkommer det att informanterna upplever samspelet med syskonen som komplicerat och att relationen ofta blir på syskonets villkor. Författarna har kommit fram till att föräldrar har stor påverkan i information som informanterna delges, samt hur stort ansvar barnen fått. Informanterna upplever att stödet har varit bristande, eftersom det har upplevts som icke individanpassat. De flesta av informanterna beskriver att de anser att ansvaret blivit föräldrarnas. Genom svaren författarna fick från habiliteringen styrker de informanternas upplevelse av bristande stöd. En annan slutsats är att informanterna inte fått sina rättigheter tillgodosedda då de inte blivit sedda som individer eller fått göra sina röster hörda.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23079
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_23079_1.pdf (632.1Kb)
Date
2010-08-10
Author
Bergström, Annelie
Svernhammar, Sandra
Keywords
Syskonrelation, Asperger syndrom, barndomssociologi, kristeori, syskonstöd
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV