I have a dream… – En fokusgruppsstudie om ungdomars framtidsdrömmar
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka och jämföra ungdomars framtidsdrömmar utifrån ett klass- och genusperspektiv.
Frågeställningar:
• Hur tänker och resonerar ungdomarna om sina framtidsdrömmar och sina valmöjligheter utifrån arbete, utbildning, familj och relationer?
• Hur ser ungdomarna på sina möjligheter och hinder inför framtiden?
• På vilka sätt samstämmer och/eller skiljer sig ungdomarnas framtidsbilder åt utifrån ett klass- och genusperspektiv?
Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade fokusgruppsintervjuer, utifrån en abduktiv ansats. Resultaten från de fyra fokusgrupperna som vi har genomfört har analyserats utifrån ett klass- och genusperspektiv. Analysen av resultaten har samtidigt genomsyrats av teorier om kulturell friställning och vårt senmoderna samhälle.
Resultaten visar att ungdomarna i fokusgrupperna ser ljust på sin framtid och att viljan är det viktigaste redskapet för att förverkliga sina drömmar. De menar att det är viktigt att drömma om sin framtid men ger också en realistisk bild över sina framtidsscenarion. Då vi jämför grupper med olika socioekonomiska bakgrunder blir det tydligt att valmöjligheterna i livet ser olika ut för dessa ungdomar. Ur ett genusperspektiv visar resultatet främst på likheter mellan tjejernas och killarnas åsikter, tankar och framtidsdrömmar snarare än skillnader. En skillnad som dock framkommer handlar om deras syn på familjebildande.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2010-08-11Författare
Flink, Karin
Lilja, Jakob
Nyckelord
ungdom, framtidsdrömmar, valmöjligheter, klass, genus
Språk
swe