• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag är kompassen för att hitta rätt väg” – en kvalitativ studie om socionomers upplevelse och tillämpning av MI-metoden.

Sammanfattning
Syfte och frågeställningar: Vår studie syftar till att beskriva och analysera socionomers uppfattningar och den roll MI-metoden har för deras arbete med klienter. Våra frågeställningar lyder: • Finns det några aspekter av MI-metoden som socionomerna lyfter fram som viktigare än andra? I så fall vilka? • Hur uppger socionomer att de tillämpar MI-metoden? • Hur upplever socionomer MI-metoden som en samtalsmetod? Teoretiska perspektiv: I teorin beskrivs Habermas kommunikativa handlande där bland annat fyra handlingsbegrepp ingår samt Blumers teori om symbolisk interaktonism. Dessa två teoretiska perspektiv har vi som utgångspunkt i resultat – och analyskapitlet. Metod: Studien utgår ifrån ett abduktivt angreppssätt medan undersökningsmetoden utgörs av ett kvalitativt tillvägagångssätt. Studiens primära källa utgörs av semistrukturerade intervjuer med åtta respondenter vid sju intervjutillfällen. Resultat: MI utgår från ett klientcentrerat synsätt och utmärkande för MI är rådgivarens ödmjuka förhållningssätt. För att uppnå en eventuell förändring av klientens livssituation ingår rådgivare och klient i en arbetsallians där rådgivare stöttar och vägleder klienten. MI ansågs vara ett enkelt och applicerbart verktyg. Konklusioner: MI är ett sätt att samtala snarare än en samtalsmetod och utgör ett hjälpmedel i samtal med klienten. Studien påvisar att socionomer tillämpar endast valda delar av MI som passar in i det specifika sammanhanget i samtal med klienter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23106
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_23106_1.pdf (498.6Kb)
Datum
2010-08-12
Författare
Naderi, Parasto
Hall, Sofie
Nyckelord
rådgivare, motiverande samtal, samtalsmetod
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV