• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur tillgänglighet till hjälpmedel kan tillgodose individuella behov av delaktighet och självständighet. En kvalitativ studie om IT-baserade hjälpmedel för kognitiva funktionsnedsättningar.

Sammanfattning
Denna uppsats handlar om hur IT-baserade hjälpmedel för personer med kognitiva funktionsnedsättningar kan vara en resurs och ett medel för att uppnå större självständighet och delaktighet. Uppsatsen behandlar vilka hinder eller möjligheter det kan finnas för ett IT-baserat hjälpmedel att nå ut till individen. Syftet med studien har varit att ta reda på hur utbredd kunskapen och kännedomen är dels om kognitiva funktionsnedsättningar (som beror på psykosproblematik), dels om IT-baserade hjälpmedel för målgruppen bland tre yrkeskategorier. De yrkeskategorier vi valt för vår studie är: enhetschefer, förskrivare och kostnadsansvariga. Vår studie redogör även för hur olika styrmedel i den socialpolitiska och ekonomiska kontexten påverkar diskursen om hjälpmedel. För insamling av det empiriska materialet valde vi en kvalitativ intervjumetod. Vi har intervjuat fyra enhetschefer, en kostnadsansvarig och en arbetsterapeut. Vår teoretiska referensram växte fram ur den tidigare forskningen och från de intervjuer som genomfördes. Tre återkommande centrala teman utkristalliserade sig: självständighet, delaktighet och tillgänglighet. Empowermentteorin är central i vår studie, den syftar dels på individens potential att själv skapa möjlighet att nå hjälpmedlet, dels på hur hjälpmedlet, som redskap, kan hjälpa individen att ta tillvara på de egna inneboende resurserna samt öka den egna kontrollen över sin livssituation. Vi utgår ifrån en kritisk reflektion om det sociala arbetets oförmåga att integrera empowerment som metod fullt ut i praktiken. En av våra slutsatser är att empowerment kan minska asymmetrin i mötet mellan klient och hjälpare. I studien har två paradoxer identifierats: en kunskapsparadox och en kostnadsparadox. Det är i relation till dessa som vi lämnar förslag på vidare forskning, bland annat att de samhällsvinster som kan uppstå om tillgängligheten till nya hjälpmedel ökar ska undersökas djupare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23119
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_23119_1.pdf (525.3Kb)
Datum
2010-08-12
Författare
Noblía, Cecilia
Wåhlstedt, Petra
Nyckelord
IT-baserade hjälpmedel, självständighet, delaktighet, tillgänglighet, psykiska funktionshinder, kognitiva funktionsnedsättningar, empowerment
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV