”Utmanande föräldraskap” - En undersökning av Familjestödsenhetens föräldrautbildning
Sammanfattning
Studien belyste en föräldrautbildning som ges av Familjestödsenheten i Göteborg till föräldrar som har barn med inlärningssvårigheter. Syftet var att undersöka hur föräldrar som har gått kursen beskriver den, 6 månader efteråt och vad kursen hade för inverkan på dem i beskrivningen av deras föräldraförmågor. Vilka svårigheter beskriver föräldrarna i sin föräldraroll? Beskriver föräldrarna att kursen har utvecklat deras föräldraförmåga, utifrån familjens behov? Beskriver föräldrarna att vissa situationer i vardagen har blivit lättare att hantera? Hur beskriver föräldrarna kursens värde efter 6 månader? Detta var frågeställningarna som låg till grund för att besvara syftet. Studien hade både en kvantitativ och en kvalitativ ansats och baserades på enkäter som skickats till 257 föräldrar. 120 föräldrar svarade på enkäten vilket innebar en svarsfrekvens på 47 %. Enkäten hade både kryss-frågor och öppna frågor som dels kvantifierades i resultatet och dels analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Svaren på kryssfrågorna bearbetades i SPSS. Materialet tolkades och analyserades utifrån Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori, Winnicotts begrepp ”tillräckligt bra föräldraskap” och risk- och skyddsfaktorer för att besvara frågeställningarna
Föräldrautbildningen beskrevs som stärkande och utvecklande för föräldrarna som gått den och bidragande med många konkreta strategier som hade kommit till användning i relationen och samspelet med barnet. Föräldrarna hade svårigheter i någon form på nästan alla föräldraförmågorna trots att stora förbättringar hade skett sedan de var på föräldrautbildningen. Det som hade förändrats mest till det positiva vad gällde föräldraförmågorna var förmågan att stötta sitt barn och förmågan att förstå sitt barn. Stress var en central del av föräldrarna vardag vilket stämmer väl med tidigare forskning på det här området. Konklusionen var att föräldrautbildningen var betydelsefull, främst för att verka som en arena där föräldrarna kan träffa andra i liknande situationer, bli stärkta i sin föräldraroll och få kunskap kring de svårigheter som barnet har. Författaren lyfte i diskussionen frågan om den här typen av föräldrautbildningar till fler än denna målgrupp kan vara att föredra och att en bredare debatt bör hållas inom socialt arbete.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2010-08-13Författare
Jannert, Icca
Nyckelord
Föräldraskap, inlärningssvårigheter, neuropsykiatriska funktionshinder, föräldrautbildning
Språk
swe