dc.contributor.author | Baniardalan, Roya | |
dc.date.accessioned | 2010-08-13T10:10:38Z | |
dc.date.available | 2010-08-13T10:10:38Z | |
dc.date.issued | 2010-08-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23151 | |
dc.description.abstract | Sedan år 2005 har fildelning varit ett av de omstridda ämnena inom den allmänna
debatten. Den har trappats upp allt mer då informationsteknologins snabba utveckling
har resulterat i samarbeten över gränser. Inom EU har detta inneburit fler direktiv som
medlemsländerna har varit tvungna att implementera. Bara på de senaste åren har
många förändringar skett inom upphovsrätten både vad det gäller teknik, men också i
relation till vem som skall betraktas som skyddssubjekt. Uppsatsens syfte är att
försöka belysa förhållandet mellan fildelningslagstiftningen och det digitala
samhället. Eftersom fildelningsproblematiken utgör både en samhällelig och juridisk
debatt har studien ett rättsvetenskapligt perspektiv. Detta för att på bästa sätt kunna
utröna hur rätten påverkar samhället samt vilka olika orsaker som kan finnas till att
människor väljer att följa eller inte följa en lag. I syfte om att kunna erhålla mer
kompletterande svar på frågorna har jag även redogjort för ett antal rapporter och
statistik. Därefter har frågorna jämförts med uppsatsens resultat i sin helhet som visar
att de senaste lagändringarna inte har varit tillräckliga för att få människor att ändra
sina sociala normer. Den slutsats man kan dra av min uppsats är att
fildelningslagstiftningen inte kan anses harmonisera med samhällets normer och
värderingar kring fildelning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2010:39 | sv |
dc.subject | IT-rätt | sv |
dc.title | Det digitala samhället, kampen om upphovsrätten | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Law | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Juridiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |