Konsumenters köp av ekologisk mat - En forskningsöversikt
Abstract
Vår översikt över de senaste årens forskning om konsumenters inställning till och
köp av ekologisk mat visar att:
• Andelen köpta ekologiska livsmedel är liten trots ett stort intresse för miljöfrågor.
Konsumenters attityder till att det är viktigt att tänka på miljön är ofta
för allmänt hållna för att ge vägledning vid köp av en specifik vara.
• Det finns skillnader mellan olika konsumenters intresse för och köp av
ekologisk mat som delvis hänger samman med konsumentens kön, ålder och
utbildning.
• Värdena solidaritet och omtanke har ett samband med köp av miljövänliga
varor.
• Det finns flera omständigheter kring hur konsumenten brukar agera och
reagera i butiken som gör det svårt att beakta miljöinformation.
• Konsumenter värderar egenskaperna god smak, kvalitet och hälsa mycket
högre än att maten är ekologiskt producerad.
• Av de konsumenter som köper ekologisk mat är uppfattningen att ekomaten är
hälsosammare minst lika viktig som att den är bättre för miljön.
• Konsumenter känner ambivalens kring köp av ekologisk mat. De tycker att det
är svårt att värdera miljöinformationen och veta vad de skall välja. Dessutom
kan miljöintresset stå i konflikt med andra värderingar, som att handla
ekonomiskt.
Forskningen om konsumenters användning av miljömärkning visar att:
• Det är viktigt att märkningen är enkel, tydlig och inte innehåller stora
mängder information.
• Många parallella miljömärkningssystem skapar förvirring hos konsumenterna.
• Varning för produkter som är skadliga ur miljösynpunkt har för de måttligt
miljöengagerade konsumenterna större effekt på köpbeteendet än dagens
positiva märkning av ekomat.
Utformningen av kommunikation och marknadsföring av ekologisk mat bör, enligt
de forskningsresultat vi redovisar, inriktas på att:
• Stärka konsumenters intresse för miljöfrågor.
• Vara långsiktig – det tar tid att ändra värderingar och vanor.
• Vända sig till bredare konsumentgrupper än de redan miljöengagerade
konsumenterna.
• Ge oberoende miljöinformation
• Tydliggöra fördelarna med att köpa ekomat för den enskilde konsumenten.
• Rikta information och marknadsföring kring miljöfrågor och ekomat till
butiker eftersom butiken har en viktig roll i konsumenters val av matvaror.
• Ladda ekomaten med spännande värden.
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Holmberg, Ulrika
Steingrimsdottir, Hulda
Svensson, Åsa
Publication type
report
ISSN
1653-7491
Series/Report no.
CFK-rapport
2007:04
Language
swe