Vin, växthus och vänskap. Rapport 1 från projektet "Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteende hos konsumenter 55+",
Sammanfattning
Föreliggande rapport ingår i projektet Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar
och beteenden hos konsumenter 55+. Projektet är ett institutions- och fakultetsövergripande
samarbete mellan forskare från etnologi, företagsekonomi, hushållsvetenskap
och konsumentteknik vid Centrum för konsumentvetenskap (CFK), Göteborgs
universitet. Det pågår åren 2004/5-2006/7 och finansieras av Formas (Forskningsrådet
för miljö, areella näringar och samhällsbyggande). I fokus står de krav och önskemål 55+
konsumenter har på framtidens livsmedelsutbud i relation till 1) matens roll för identitets-
och relationsskapande, 2) krav på produkter och tjänster, 3) förhållningssätt till
hälso- och miljöfrågor och 4) förhållningssätt till varumärken och butiksutbud. Under vart
och ett av de tre projektåren står en grupp i fokus: välutbildade, ekonomiskt välbeställda
storstadsbor (år 1), nya svenskar (år 2) och glesbygdsbor (år 3). Detta är en avrapportering
av projektets första år.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Brembeck, Helene
Karlsson, MariAnne
Ossiansson, Eva
Shanahan, Helena
Jonsson, Lena
Bergström, Kerstin
Publikationstyp
report
ISSN
1653-7491
Serie/rapportnr.
CFK-rapport
2005:04
Språk
swe