Kognitiva illusioner som lurar konsumenter
Sammanfattning
Även om konsumenter försöker fatta förnuftiga beslut genom att väga positiva mot
negativa aspekter, så spelar kognitiva illusioner dem ofta ett spratt. Den psykologiska
forskningen visar att kognitiva illusioner är fel som är mycket svåra att låta bli att
göra. Tag som exempel hur information om fetthalt presenteras på korvförpackningar.
95% fettfritt upplevs spontant som bättre än 5% fett. Om som i detta exempel båda
alternativen presenteras samtidigt inser dock alla att det är en illusion. Inte desto
mindre är man senare offer för denna när endast ett alternativ presenteras på
korvförpackningen i livsmedelsaffären.
Daniel Kahneman som är professor i psykologi vid Princeton University, USA, fick
2002 Nobelpriset i ekonomi till Alfred Nobels minne för bland annat den forskning
om kognitiva illusioner som han bedrivit i samarbete med den avlidne Amos Tversky
(hedersdoktor vid Göteborgs universitet). Vilka är då dessa kognitiva illusioner som
lurar konsumenter? Nedan beskriver vi de mest välkända. Därefter följer ett avsnitt
om känslors betydelse. Känslor påverkar hur kritiska eller okritiska konsumenter är
och därmed hur lätt de faller offer för kognitiva illusioner. Vi avslutar med att beskriva
metoder för självkontroll som konsumenter använder för att styra sina köpbeslut. I
viss utsträckning motverkar dessa metoder kognitiva illusioner.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2003Författare
Gärling, Tommy
Gamble, Amelie
Publikationstyp
report
Serie/rapportnr.
CFK-kortrapport
2003:01
Språk
swe