dc.contributor.author | Andersson, Jessica | |
dc.date.accessioned | 2010-08-24T08:49:23Z | |
dc.date.available | 2010-08-24T08:49:23Z | |
dc.date.issued | 2010-08-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23216 | |
dc.description.abstract | Utifrån kategorierna etnicitet, genus, skola och språk undersöks, genom kvalitativa gruppintervjuer, åtta gymnasieelevers identitetsskapande som tjejer som följer kursplanen i svenska som andraspråk (SVA). I studien belyses vad ”invandrar-identiteten” betyder för tjejerna, hur de ser på sin flerspråkighet, vilken inställning och vilka attityder de har till skola och studier samt slutligen hur de positionerar sig i förhållande till killar. Informanterna tillhör samma SVA-grupp i årskurs ett, men är uppdelade i två grupper vilka skiljer sig åt vad gäller inställning till skolarbete och grad av studiemotivation.
Studiens resultat är inte generaliserbart till en större population, men belyser och bekräftar i stort vad som framkommit hos bland andra Otterup (2005), Holm (2008) och Ambjörnsson (2003). Det fram-kommer i studien att framför allt identiteten som "invandrare" (eller "blatte") är viktig för tjejerna, och att den blir möjlig främst genom att de har vuxit upp i Bergsjön och Biskopsgården, vilka är så kallade ”multietniska” förortsområden i Göteborg. Tjejernas flerspråkighet är också viktig för deras invandrar-identitet. | |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | svenska som andraspråk | sv |
dc.subject | identitet | sv |
dc.subject | intersektionalitet | sv |
dc.title | "Jag gillar inte ordet invandrare, men jag vet att jag är en" Identitetsskapande hos tjejer med svenska som andraspråk på en kvinnodominerad gymnasieskola | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |