”Det spelar ingen roll, de ser ändå på ditt namn att du är blatte” - En studie om attityders påverkan på valet mellan svenska och svenska som andraspråk
Abstract
Att läsa svenska som andraspråk på gymnasiet är idag likställt med att
läsa modersmålsvenska. Dock är det många andraspråkselever som inte
deltar i svenska som andraspråksundervisningen på grund av att de har
en negativ attityd till ämnet. Tidigare forskning på området visar att
modersmålssvenska har högre status och att föräldrar, kamrater och
lärares syn på vilket språk som är viktigast påverkar flerspråkiga elever.
Att inte tillhöra skolans monokulturella norm anses som avvikande och
kan bidra till flerspråkiga elevers negativa inställning till svenska som
andraspråk. I denna studie undersöks hur utländska elever födda i
Sveriges attityder till ämnet svenska som andraspråk påverkar deras
ämnesval på gymnasiet. Ett övergripande syfte är att nå en ökad
förståelse för de processer som påverkar individen i hennes strävan att
följa sina attityder och vad som inträffar när hennes förväntningar inte
stämmer överens med hennes sociala verklighet. För en djupare
förståelse har Festingers kognitiva dissonansteori använts.
Då studiens syfte är att förstå och förklara utländska elever födda i
Sveriges attityder till ämnet svenska som andraspråk genomförs en
kvalitativ intervjustudie där fem utländska gymnasieelever födda i
Sverige har intervjuats. Resultaten har kopplats till de teorier och den
forskning som ligger till grund för studien och materialet har analyserats
utifrån en hermeneutisk ansats för att nå en djupare förståelse.
Studien visar på att skolans monokulturella normer reproduceras i
skolorna av eleverna själva och att det inger högre status att läsa
modersmålsvenska istället för svenska som andraspråk. Elevernas
attityder till ämnet svenska som andraspråk präglar deras val trots att
ingen av informanterna är helt säker på vad skillnaden mellan
modersmålssvenska och svenska som andraspråk är. Konsekvensen blir
att attityder styr valet av ämne i större utsträckning än kunskap om
ämnet.
Informanterna i studien använder sig av olika strategier för att
motivera sitt val av ämne. Resultaten visar att oavsett om informanterna
valt att läsa modersmålsvenska eller svenska som andraspråk kan
dissonans uppstå då deras val inte överensstämmer med deras
förväntningar.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-08-24Author
Andersson, Jennie
Keywords
svenska som andraspråk
attityder
kognitiv dissonansteori
Language
swe