• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Uppdragsutbildning Företagsläkarkursen Väst - Projektrapporter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Uppdragsutbildning Företagsläkarkursen Väst - Projektrapporter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvärdering av hörsel och symptom relaterade till ljudmiljön på ett callcenterföretag

Sammanfattning
För telefonoperatörer i callcenterföretag förekommer skiftande nivåer av bakgrundsljud, informationsflöde och ljudbelastning. Detta ställer mycket stora krav på hörsel, talupp-fattbarhet och ljudmiljön i arbetslokalen. Syftet med undersökningen var att kartlägga, och utvärdera hörseln, med bedömning av eventuell bullerpåverkan, samt förekomst av hörselassocierade besvär relaterade till arbetsmiljön. Sextio slumpvis utvalda tele-fonister vid ett callcenterföretag i Sundsvall som enbart besvarar inkommande samtal erbjöds en planerad läkarundersökning, och hörselmätning. Femtioåtta telefonister accepterade erbjudandet, samtliga genomförde alla moment. Undersökningen genom-fördes i ordning frågeformulär, läkarundersökning med anamnes och ett tonaudiogram. Drygt 15 % av telefonisterna hade en hörselnedsättning som både audiogrammässigt och subjektivt indikerade att den påverkade personens hörvillkor, vilket är 50 % mer än förväntat. Fyrtiotre procent hade en typisk s.k. bullertagg, även i övrigt dominerades tonaudiogrammen av en diskantpåverkan som är typisk för bullerpåverkan. Totalt sett sågs någon form av hörselpåverkan i 74 % av den studerade gruppen. I samtliga grupper oavsett de var normalhörande eller ej hade telefonisterna en ljudtrötthet efter arbets-dagens slut, totalt 79 % i gruppen som helhet. Femtioåtta procent av samtliga tele-fonister upplevde att sorl på arbetsplatsen försvårade taluppfattbarheten mot kund. I gruppen normalhörande angav 26 % och i gruppen normalhörande med bullertagg 64 % att taluppfattbarheten försvårades av sorl på arbetsplatsen. Fyrtio procent av telefonis-terna med hörselpåverkan angav bullerexponering, innan de anställdes på företaget. Tolv procent angav symptomgivande bullerexponering före anställning och 93 % som anställd telefonist. Uppgifter om ljudtrötthet kan vara en markör på tidiga hörselbesvär, något som FHV kan göras uppmärksam på. Undersökningen stödjer att återkommande hörselkontroller krävs i callcenterverksamhet.
Utgivare
Göteborgs universitet. Sahlgrenska akademin
University of Gothenburg. Sahlgrenska Academy
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23419
Samlingar
  • Uppdragsutbildning Företagsläkarkursen Väst - Projektrapporter
Fil(er)
Projektrapport (89.03Kb)
Datum
2006
Författare
Johansson, Ulf
Nyckelord
Företagsläkare
Projektrapport
Publikationstyp
report
Serie/rapportnr.
Företagsläkarkursen Väst 2004/2006
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV