Att ta in världen i klassrummet - Hur påverkas grundskoleelevens digitala kompetens av en personlig bärbar dator?
Bringing the world to the classroom - How is elementary school student's digital literacy affected by a personal computer?
Sammanfattning
Utbildningsväsendet i Sverige går alltmer mot ”framtidens läromiljö” vilket innebär att IT får en
mer framträdande roll i undervisningen. Partille kommun har därför utrustat 400 elever med en egen
bärbar dator på tre grundskolor i kommunen för att införa en mer IT-baserad läromiljö.
Syftet med den här studien var att undersöka hur grundskoleelevens digitala kompetens påverkas av
att ha en personlig bärbar dator i skolarbetet.
För studien genomfördes en sex dagars observation på skolorna Björndammen, Lexby och Öjersjö
Brunn. Dessutom genomfördes en enkätundersökning med 185 svar samt sex stycken intervjuer
med elever från de olika skolorna.
Studien visade att elevens digitala kompetens påverkades positivt av att ha en egen dator i
skolarbetet. Eleverna utvecklade bland annat sin digitala kompetens genom en ökad tillgänglighet
till datorer och Internet, den undervisning och support som skolan tillhandahöll samt genom
samarbete och kommunikation
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Fil(er)
Datum
2010-09-24Författare
Hilmarch, Jonatan
Lindahl, Niklas
Nyckelord
Digital kompetens,
En-till-En
Personlig bärbar dator,
Partille kommun,
Lärande
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:006
Språk
swe