• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Fiskar, apor, hajar och vänner” - En undersökning om användningen av mobiltelefon och kamera vid besök på science centre

“Fish, monkeys, sharks and friends” - A study on the use of mobile phones and cameras when visiting a science centre

Sammanfattning
Under senare år har den privata och offentliga sektorn blivit allt mer intresserad av att investera i museum och science centres för att öka kunskap kring vetenskap hos allmänheten (Heath & vom Lehn, 2008). Den här uppsatsen handlar om kamerans och mobiltelefonens användning vid besök på ett museum och science centre. Syftet med denna studie, som en del i ett större forskningsprojekt var att kartlägga hur unga människors teknikanvändning ser ut under ett besök på ett science centre. Studiens två frågeställningar var: Hur används video och foto i samband med besök på Universeum av unga människor? Vilken roll har denna användning under och efter besöket för unga människor? Undersökningsgruppen för studien var barn och skolungdomar i åldrarna 6-19 år. Studien har använt sig av ansatsen Grounded theory med ett etnografiskt forskningsperspektiv, där observation, enkäter och innehållsanalys på befintligt videomaterial från YouTube (www.youtube.com) har gjorts. Observationerna har varit av både öppen och dold karaktär, enkäterna har utformats som pappers- och webbenkät. Det etnografiska forskningsperspektivet har varit ett självklart val då tidigare studier har använt sig av detta synsätt (Fors, 2006, Heath & vom Lehn 2008). Det etnografiska perspektivet gör möjligt att undersöka olika mönster och beteenden (Sveningsson, Lövheim, & Bergquist 2003). Studien visade på att det som fotograferas och filmas till största del äger rum på avdelningar där visuell interaktion sker med utställningarna, på utställningar med fysisk interaktion användes kamera och mobiltelefon mindre. Att använda kamera för att fotografera och filma visade sig vara ett medvetet val, medan mobiltelefonen ofta används vid tillfällen då kameran saknades. Tekniken medför att ett besök på Universeum kan fortsätta hemma på YouTube med det material som besökare själva har skapat och laddat upp. Lär vi oss att förstå sambandet mellan fotograferandet och filmandet samt varför kan det vara till stor nytta när nya utställningar utformas, dessutom kan det vara möjligt att mobiltelefonen skapa ett gemensamt deltagande mellan besökarna. Dessa resultat är viktiga för att senare nyttjas av museum och science centre som arbetar med olika former av utställningar gällande hur de kan involvera den teknik som besökarna själva för med under besöket i olika utställningar.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23450
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_23450_1.pdf (1.705Mb)
Datum
2010-09-24
Författare
Dahlström, Emelie
Nyckelord
Science centre
fotografera
filma
mobil teknik
utställning
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:014
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV