• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

E-Learning - Riktlinjer för anpassning av utbildningsmaterial

E-learning - Guidelines for adapting educational material

Sammanfattning
E-learning är idag ett område på framfart. Fler och fler organisationer väljer att utbilda sina anställda med hjälp av elektronisk media. Genom E-learning sparar organisationer pengar och tid i utbildandet av sin personal. En vanlig missuppfattning är att man genom att överföra ett utbildningsmaterial till elektronisk media har skapat ett användbart Elearningsverktyg men i verkligheten är det betydligt mer invecklat än så. Den här kvalitativa studien syftar till att ta fram riktlinjer för anpassning av utbildningsmaterial till E-learning. För att ta fram sådana riktlinjer undersöks forskningsfrågan vilka är de centrala faktorerna vid anpassning av utbildningsmaterial till E-learning? För att hitta centrala faktorer utvecklades en prototyp baserad på relevanta pedagogiska- och designaspekter. Prototypen utvecklades som en del av en fallstudie i Sjöfartens Arbetsmiljömanual vilket är det utbildningsmaterial som ligger till grund för studien. Prototypen innehöll fyra olika designkoncept som genom observationer och intervjuer med fem användare utvärderades i sina delar samt som helhet. Resultatet visade på att vissa pedagogiska angreppssätt kan förstärkas med hjälp av vad som benämns som Elearningens fyra kraftigaste verktyg; Spel och simulationer, social mjukvara och samarbete, skräddarsydda instruktioner och direkt feedback. Bland annat visade det sig att spel och simulationer kan användas för att förstärka ett kognitivistiskt angreppssätt. Studien visade även på att en av de största fördelarna med att anpassa utbildningsmaterial till E-learning är möjligheten för den lärande att själv få välja hur dennas studier ska bedrivas. De faktorer som visade sig vara centrala vid anpassningen av ett utbildningsmaterial till E-learning var val av pedagogiskt angreppssätt i förhållande till typen av information i utbildningsmaterialet och användandet av E-learningens möjligheter till simulation och spel, social mjukvara och samarbete samt direkt feedback. Utifrån dessa faktorer presenteras ett antal riktlinjer för att guida anpassning av ett utbildningsmaterial till E-learning. Dessa riktlinjer förespråkar bl.a. ett innehålls- och pedagogikfokuserat angreppssätt.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23455
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_23455_1.pdf (2.295Mb)
Datum
2010-09-24
Författare
Etemadi Zanganeh, Danesh
Wising, John
Nyckelord
E-learning
Utbildningsmaterial
Anpassning och Pedagogik
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:079
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV