• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En undersökning av ITs nytta för transportorganisationer

A study of IT’s value in transporting organizations

Sammanfattning
Målet med studien har varit att ta reda på hur man med hjälp av IT kan stödja en implementering av IT-baserad planering inom transportbranschen, mer specifikt ruttplanering samt se vad som krävs för att reducera den stora mängd komplexitet som omger den. I flera artiklar från Computer Sweden diskuteras det att man med hjälp av IT-stöd kan minska kostnaderna, öka inkomsterna och arbeta på ett mer klimatsmart sätt. För att få kunskap om området har Gayialis och Tatsiopoulos artikel Design of an IT-driven decision and support system for vehicle routing and scheduling använts som kunskapskälla och som ett anpassat teoretiskt ramverk efter vår studie. Vidare har litteraturstudier utförts inom logistikområdet. För att bygga upp en empiri har en kvalitativ intervju genomförts samt en undersökning av branschanpassade IT-lösningar. Resultatet av datainsamlingen blev en punktlista på komplexa parametrar som måste hanteras av den undersökta transportorganisationen för att uppnå effektiviseringsvinster med hjälp av IT-baserad transportplanering. Flera av parametrarna går att generalisera på de flesta transporterande organisationer, samt är möjliga att stödja med hjälp av dagens IT-stöd. Utifrån punktlistan identifierades två kritiska punkter. De var just kritiska, eftersom de existerande IT-stöden har svårt att stödja dem, samt att de kan ha en stor påverkan på organisationens kundservice och ge effektiviseringsvinster.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23457
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_23457_1.pdf (1.242Mb)
Datum
2010-09-24
Författare
Axelsson, Stefan
Dalhöjd, Anjin
Nyckelord
Transportbranschen
IT
Komplexitet
Ruttplanering
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:080
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV