dc.contributor.author | Lundin, Johan | |
dc.contributor.author | Lundqvist, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2010-09-24T07:26:06Z | |
dc.date.available | 2010-09-24T07:26:06Z | |
dc.date.issued | 2010-09-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23461 | |
dc.description.abstract | I dagsläget pratar man alltmer om sociala medier och hur användandet av sociala medier kan
hjälpa företag med sin marknadsföring. Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler,
de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende
och stärka relationer mellan företag och individ. Vi står mitt i en nyordning som
förvandlat användaren till en mer aktiv del av nätets utbud. Det är därför viktigt att företagen
anpassar sig och gör sig tillgängliga på nätet.
För att se vilka faktorer som driver utvecklingen framåt, har vi tittat på teknikerna bakom
sociala medier och hur företag idag arbetar med sociala medier, hur organisationen ser ut runt
om kring och vilka positiva och negativa erfarenheter som personer med uppgift att leda
projekt med sociala medier har redovisat. I studien har vi använt oss av en kvalitativ metod
med åtta stycken intervjuer med ansvariga för sociala medier på respektive företag.
De drivande faktorerna bakom användandet av social media som marknadsföring är, som vi
har sett, att ständigt vara tillgänglig och närvarande. Utmaningen för företag blir att ta till sig
detta faktum och samtidigt förstå hur tekniken bakom sociala medier fungerar för att sedan
anpassa upplägget utifrån den egna organisationens intressen och mål.
Nödvändigheten av att kunna se sociala medier som en resurs inom marknadsföring är viktigt.
Studien visar att värdeskapande ofta går hand i hand med engagemang och aktivt deltagande
varför en stark organisation bakom sociala medier är något man bör sträva efter. Vad som gör
en social media kampanj lyckad är att det finns ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog
mellan individ och företag. Det krävs alltså en hel del arbete och det kan ta tid innan man ser
ett resultat.
Att ha klara riktlinjer för vilket typ av budskap man för ut samt vilken tonalitet dem har är
även en viktig del i användningen av social media. Tekniken bidrar till att informationen som
sprids i sociala medier och de diskussioner som förs i dem är helt transparenta och öppna för
alla. Budskap rör sig snabbt, oavsett om de är positiva eller negativa. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Report/Department of Applied Information Technology | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2010:068 | sv |
dc.subject | Sociala medier | sv |
dc.subject | Web 2.0 | sv |
dc.subject | marknadsföring | sv |
dc.title | Sociala Medier som marknadsföring - Från ett organisationsperspektiv | sv |
dc.title.alternative | Social Media as a marketing tool - From an organizational perspective | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |