• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociala Medier som marknadsföring - Från ett organisationsperspektiv

Social Media as a marketing tool - From an organizational perspective

Sammanfattning
I dagsläget pratar man alltmer om sociala medier och hur användandet av sociala medier kan hjälpa företag med sin marknadsföring. Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler, de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende och stärka relationer mellan företag och individ. Vi står mitt i en nyordning som förvandlat användaren till en mer aktiv del av nätets utbud. Det är därför viktigt att företagen anpassar sig och gör sig tillgängliga på nätet. För att se vilka faktorer som driver utvecklingen framåt, har vi tittat på teknikerna bakom sociala medier och hur företag idag arbetar med sociala medier, hur organisationen ser ut runt om kring och vilka positiva och negativa erfarenheter som personer med uppgift att leda projekt med sociala medier har redovisat. I studien har vi använt oss av en kvalitativ metod med åtta stycken intervjuer med ansvariga för sociala medier på respektive företag. De drivande faktorerna bakom användandet av social media som marknadsföring är, som vi har sett, att ständigt vara tillgänglig och närvarande. Utmaningen för företag blir att ta till sig detta faktum och samtidigt förstå hur tekniken bakom sociala medier fungerar för att sedan anpassa upplägget utifrån den egna organisationens intressen och mål. Nödvändigheten av att kunna se sociala medier som en resurs inom marknadsföring är viktigt. Studien visar att värdeskapande ofta går hand i hand med engagemang och aktivt deltagande varför en stark organisation bakom sociala medier är något man bör sträva efter. Vad som gör en social media kampanj lyckad är att det finns ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog mellan individ och företag. Det krävs alltså en hel del arbete och det kan ta tid innan man ser ett resultat. Att ha klara riktlinjer för vilket typ av budskap man för ut samt vilken tonalitet dem har är även en viktig del i användningen av social media. Tekniken bidrar till att informationen som sprids i sociala medier och de diskussioner som förs i dem är helt transparenta och öppna för alla. Budskap rör sig snabbt, oavsett om de är positiva eller negativa.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23461
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_23461_1.pdf (244.7Kb)
Datum
2010-09-24
Författare
Lundin, Johan
Lundqvist, Fredrik
Nyckelord
Sociala medier
Web 2.0
marknadsföring
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:068
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV