Laptops i föreläsningssalen - Designimplikationer från videostudier i föreläsningssalar
Classroom laptoping - Design implications from video studies in lecture halls
Abstract
Laptops blir en allt vanligare syn i föreläsningssalar, något som ger upphov till nya
former av aktiviteter i föreläsningsalarna. Syftet med studien har varit att finna
aktiviteter som är sprungna ur laptopanvändandet och ur dessa skapa implikationer till
design. Det material som studien bygger på är videoinspelningar av föreläsningar vid
institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs Universitet. Kameran har placerats längst
bak i klassrummet och fokus har varit studenterna och deras interaktion med laptops.
Ur materialet har fem sekvenser valts ut och analyserats närmare med grund i
interaktionsanalys. Fokus i studien har varit teknikanvändningen och skapandet av
idéer utifrån denna, i form av designaktiviteten. De studerade sekvenserna presenteras
i form av beskrivningar av interaktionen, med bilder och transkriptioner. Sekvenserna
innehåller beskrivningar av hur studenterna hanterar sina laptops under föreläsningens
start, hur parallella aktiviteter uppstår och hanteras samt hur laptops formar grund för
interaktion. Designdelen består av dels av förslag kring hur föreläsningar kan
utformas med laptops i åtanke, som att föreläsaren själv kan styra vilka aktiviteter
som pågår parallellt med föreläsningen genom att själv initiera dessa. Dels presenteras
konkreta idéer till ny programvara och användandet av existerande verktyg, såsom
delade länkbibliotek och att lära ut och uppmuntra metoder för att föra anteckningar
direkt i presentationsmaterialet. Den avslutande diskussionen berör vår metod och
designprocessen och aspekter på dessa.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2010-09-24Author
Appelgren, Karl
Tolf, Tobias
Keywords
Videoetnografi
laptop
studenters laptopanvändning
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010-022
Language
swe