dc.description.abstract | Problem, syfte och frågor: Med våra olika erfarenheter och tankar om vuxenutbildning väcks frågor om
vad vuxenutbildning innebär och hur det går till.
Syftet med vår undersökning är att identifiera och få kunskap om vad i lärarens pedagogiska grundsyn
och förhållningssätt som kan lyftas fram som särskilt viktiga vid undervisning av vuxna elever.
Material, metod och analyser: Med litteraturstudier i form av avhandling, examensarbete och
facklitteratur, fann vi en grund för frågor och metod. Vi använde en kvalitativ intervjumetod med
halvstrukturerade frågor, sex lärare intervjuades inom komvux och KY-utbildning. Vi använde tratteknik,
ett brett angreppssätt som smalnar av mot kärnan. Den analysmetod vi använde oss av var en modell
enligt Trost där vi gjort ett stort rutschema och lagt in svaren på våra frågor för analys och bearbetning.
Vi har intervjuade lärarna om arbetsmetoder, förhållningssätt och relation till eleverna utifrån deras
personliga erfarenheter och tankar.
Resultat och didaktiska konsekvenser: I vår undersökning kan vi dra några generella slutsatser om
lärares egenskaper, hur de ser på eleverna, metoder och förhållningssätt. Lärare uttryckte att det är viktigt
att tro på eleverna, att visa tilltro, att visa respekt och att stötta och uppmuntra för att på detta sätt vara
med i en process där eleverna får ett ökat självförtroende.
I andragogiken lyfts det egna ansvarstagandet fram genom att man antar att den vuxne är mer mogen och
självständig. Lärarna uttrycker att man måste vara flexibel i sitt arbetssätt. Vi kan konstatera efter våra
intervjuer av lärare att reflektion snarare handlar om en vilja att fundera över sitt eget agerande än om
lärarerfarenhet. Vi kan konstatera att lärarna använder ett andragogiskt synsätt och vuxenpedagogiskt
förhållningssätt. | sv |