Lärares tankar kring konsumentkunskapsundervisning
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap ser på konsumentkunskap i en
brytningstid mellan två kursplaner. De konkreta frågeställningar som studien bygger på är:
- Hur ser hem- och konsumentkunskapslärare på undervisningen i konsumentkunskap?
- Vilka förväntningar har hem- och konsumentkunskapslärare på den nya kursplanen?
- Hur ser hem- och konsumentkunskapslärare på sin förmåga att bemöta de utmaningar som föreligger en
ny kursplan?
Studien är en samtalsintervjuundersökning som genomförts bland sex lärare i hem- och konsumentkunskap.
Lärarna arbetade på olika skolor i olika städer eller tätorter i Sverige. Studien visar på att två synsätt förekommer
bland lärarna. Synsätten består i att lärarna antingen delar på teori och praktik eller ser allt som en helhet.
Studien visar även på bristen av koppling mellan konsumtion och identitet i konsumentkunskapsundervisningen
trots att forskning visar på att dessa tankar är vanligt förekommande hos barn och ungdomar. Respondenterna
framhåller vikten av tid för diskussion, planering och fortbildning inför införandet av den kommande kursplanen
i syfte att förankra kursplanen i undervisningen. De lyfter även behovet av ämnesövergripande samarbete
rörande konsumentkunskap. Studien visar även på vikten av balans mellan undervisning som utgår från
elevernas vardag och förmågan att som lärare kunna lyfta elevernas blick till ytterligare en nivå. Studien är en
del i en större kontext som behandlar hur utbildning i konsumentkunskap bör genomföras men kan även relateras
till det övergripande vetenskapliga problemet hur vi som individer, skolan och nation skall förhålla oss till
paradoxen mellan det moderna konsumtionssamhället och hållbar utveckling. Den svenska skolan genomgår i
dag en stor förändring och samtliga ämnens kursplaner skall skrivas om. Denna studie kan, i ljuset av detta, även
ses som ett led i forskningen kring en skola i förändring och lärares funderingar kring ett ämne i brytningstiden
mellan två kursplaner.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Olsson, Jenny
Keywords
Konsumentkunskap
hem- och konsumentkunskap
kursp
Language
sv