• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares tankar kring konsumentkunskapsundervisning

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap ser på konsumentkunskap i en brytningstid mellan två kursplaner. De konkreta frågeställningar som studien bygger på är: - Hur ser hem- och konsumentkunskapslärare på undervisningen i konsumentkunskap? - Vilka förväntningar har hem- och konsumentkunskapslärare på den nya kursplanen? - Hur ser hem- och konsumentkunskapslärare på sin förmåga att bemöta de utmaningar som föreligger en ny kursplan? Studien är en samtalsintervjuundersökning som genomförts bland sex lärare i hem- och konsumentkunskap. Lärarna arbetade på olika skolor i olika städer eller tätorter i Sverige. Studien visar på att två synsätt förekommer bland lärarna. Synsätten består i att lärarna antingen delar på teori och praktik eller ser allt som en helhet. Studien visar även på bristen av koppling mellan konsumtion och identitet i konsumentkunskapsundervisningen trots att forskning visar på att dessa tankar är vanligt förekommande hos barn och ungdomar. Respondenterna framhåller vikten av tid för diskussion, planering och fortbildning inför införandet av den kommande kursplanen i syfte att förankra kursplanen i undervisningen. De lyfter även behovet av ämnesövergripande samarbete rörande konsumentkunskap. Studien visar även på vikten av balans mellan undervisning som utgår från elevernas vardag och förmågan att som lärare kunna lyfta elevernas blick till ytterligare en nivå. Studien är en del i en större kontext som behandlar hur utbildning i konsumentkunskap bör genomföras men kan även relateras till det övergripande vetenskapliga problemet hur vi som individer, skolan och nation skall förhålla oss till paradoxen mellan det moderna konsumtionssamhället och hållbar utveckling. Den svenska skolan genomgår i dag en stor förändring och samtliga ämnens kursplaner skall skrivas om. Denna studie kan, i ljuset av detta, även ses som ett led i forskningen kring en skola i förändring och lärares funderingar kring ett ämne i brytningstiden mellan två kursplaner.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23600
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23600_1.pdf (264.8Kb)
Date
2010
Author
Olsson, Jenny
Keywords
Konsumentkunskap
hem- och konsumentkunskap
kursp
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV