Show simple item record

dc.contributor.authorStröm, Jenniesv
dc.contributor.authorÅsedal, Lisasv
dc.contributor.authorTolinsson, Annasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:20Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:20Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23601
dc.description.abstractSyfte Syftet med denna studie är att undersöka hur australiensiska förskollärare arbetar i förskolan med att samverka med barns föräldrar. Det är även att få en djupare förståelse för likheter och skillnader mellan deras syn på samverkan och den syn som råder i Sverige. Huvudfrågor Hur samverkar förskollärare med föräldrar i australiensiska förskolor? Vilka skillnader/likheter kan vi finna i jämförelse med synen på samverkan i Sverige? Vilken syn har australiensiska förskollärare på samverkan? Vilka skillnader/likheter kan vi finna i jämförelse med synen på samverkan i Sverige? Vad kan påverka samverkan mellan föräldrar och förskollärare i australiensiska förskolor? Metod och material Det empiriska materialet är insamlat genom observationer och intervjuer med sex förskollärare som är verksamma inom förskolan i Australien. Dessa har sedan bearbetats och analyserat med stöd av den litteratur som legat till grund för denna uppsats. Resultat Vi har genom våra intervjuer och observationer funnit att informanternas upplevelser varierat gällande samverkan. Enligt informanterna anser de att samverkan med föräldrar är viktigt men att de upplever att det kan finnas orsaker som påverkar samarbetet negativt, exempelvis tidsbrist och kulturella skillnader. Något genomgående som vi upplever är att förskollärarna i Australien får, för föräldrarna, en expertroll i verksamheten. Det är de som är den kunnige om barnet. Vi har därmed funnit att det finns skillnader och likheter mellan på den australiensiska och den svenska förskoleverksamheten när det gäller samverkan. Betydelse för läraryrket Både den australiensiska och svenska läroplanen beskriver att samverkan skall ske, mellan hem och förskola, och att dessa komponenter skall skapa en helhetsbild och bidra till positiva utvecklingsmöjligheter för barnet. Studien är betydelsefull för oss som blivande lärare, att försöka förstå varandras olika perspektiv, på grund av att vi har olika förförståelse och upplevelser om vår egen miljö.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSamverkansv
dc.subjectföräldrarsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectAustraliensv
dc.subjectSverigsv
dc.titleWe co-operate to build a partnership. En jämförande uppsats om samverkan mellan förskollärare och föräldrar i Australien och i Sverigesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record