dc.description.abstract | Syfte
Syftet med denna studie är att undersöka hur australiensiska förskollärare arbetar i förskolan med att samverka med
barns föräldrar. Det är även att få en djupare förståelse för likheter och skillnader mellan deras syn på samverkan och
den syn som råder i Sverige.
Huvudfrågor
Hur samverkar förskollärare med föräldrar i australiensiska förskolor? Vilka skillnader/likheter kan vi finna i
jämförelse med synen på samverkan i Sverige?
Vilken syn har australiensiska förskollärare på samverkan? Vilka skillnader/likheter kan vi finna i jämförelse
med synen på samverkan i Sverige?
Vad kan påverka samverkan mellan föräldrar och förskollärare i australiensiska förskolor?
Metod och material
Det empiriska materialet är insamlat genom observationer och intervjuer med sex förskollärare som är verksamma inom
förskolan i Australien. Dessa har sedan bearbetats och analyserat med stöd av den litteratur som legat till grund för
denna uppsats.
Resultat
Vi har genom våra intervjuer och observationer funnit att informanternas upplevelser varierat gällande samverkan.
Enligt informanterna anser de att samverkan med föräldrar är viktigt men att de upplever att det kan finnas orsaker som
påverkar samarbetet negativt, exempelvis tidsbrist och kulturella skillnader. Något genomgående som vi upplever är att
förskollärarna i Australien får, för föräldrarna, en expertroll i verksamheten. Det är de som är den kunnige om barnet. Vi
har därmed funnit att det finns skillnader och likheter mellan på den australiensiska och den svenska
förskoleverksamheten när det gäller samverkan.
Betydelse för läraryrket
Både den australiensiska och svenska läroplanen beskriver att samverkan skall ske, mellan hem och förskola, och att
dessa komponenter skall skapa en helhetsbild och bidra till positiva utvecklingsmöjligheter för barnet. Studien är
betydelsefull för oss som blivande lärare, att försöka förstå varandras olika perspektiv, på grund av att vi har olika
förförståelse och upplevelser om vår egen miljö. | sv |