Show simple item record

dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:21Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:21Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23602
dc.description.abstractSammanfattning Syfte Syftet med studien är att undersöka om och i så fall hur lärare beskriver att deras lärarroll förändras om de arbetar med metoden arbetsintegrerat lärande och hur integrationen mellan teori och praktik påverkas jämfört med traditionell undervisning. Huvudfråga Hur förändras lärarrollen när läraren undervisar eleven på arbetsplatsen istället för i skolan? Blir det lättare eller svårare att integrera teori och praktik om undervisningen äger rum på arbetsplatsen istället för i skolan? Metod och material Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fyra lärare som beskriver sin lärarroll i arbetsintegrerat lärande. Utifrån inspelat och utskrivet intervjumaterial har vi kategoriserat och analyserat materialet. Resultat Lärarna beskriver att de största skillnaderna gentemot den traditionella lärarrollen är att läraren arbetar mer med eleven individuellt och mer aktivt med elevens IUP. Till sin hjälp har läraren ytterligare en person, elevens handledare som hjälper till att driva lärprocessen och som medbedömare till elevens prestationer. På grund av detta känner sig läraren mer säker på betygsbedömningen. Vidare skapas teman med liknande mål från de olika delkurserna, istället för att olika delkurser läses var för sig och efter varandra. Detta får till följd att samtliga betyg sätts först i slutet av hela utbildningen. Ytterligare en förändring är att nästan all undervisning bedrivs ute på arbetsplatsen vilket innebär att läraren förflyttar sig mellan eleverna. Lärarna upplevde också att integrationen mellan teori och praktik blev mer tydlig och konkret. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectArbetsintegrerat lärandesv
dc.subjectAILsv
dc.subjectteorisv
dc.subjectpraktiksv
dc.subjectförsv
dc.titleArbetsintegrerat lärande inom omvårdnadsutbildningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record