• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbetsintegrerat lärande inom omvårdnadsutbildning

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte Syftet med studien är att undersöka om och i så fall hur lärare beskriver att deras lärarroll förändras om de arbetar med metoden arbetsintegrerat lärande och hur integrationen mellan teori och praktik påverkas jämfört med traditionell undervisning. Huvudfråga Hur förändras lärarrollen när läraren undervisar eleven på arbetsplatsen istället för i skolan? Blir det lättare eller svårare att integrera teori och praktik om undervisningen äger rum på arbetsplatsen istället för i skolan? Metod och material Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fyra lärare som beskriver sin lärarroll i arbetsintegrerat lärande. Utifrån inspelat och utskrivet intervjumaterial har vi kategoriserat och analyserat materialet. Resultat Lärarna beskriver att de största skillnaderna gentemot den traditionella lärarrollen är att läraren arbetar mer med eleven individuellt och mer aktivt med elevens IUP. Till sin hjälp har läraren ytterligare en person, elevens handledare som hjälper till att driva lärprocessen och som medbedömare till elevens prestationer. På grund av detta känner sig läraren mer säker på betygsbedömningen. Vidare skapas teman med liknande mål från de olika delkurserna, istället för att olika delkurser läses var för sig och efter varandra. Detta får till följd att samtliga betyg sätts först i slutet av hela utbildningen. Ytterligare en förändring är att nästan all undervisning bedrivs ute på arbetsplatsen vilket innebär att läraren förflyttar sig mellan eleverna. Lärarna upplevde också att integrationen mellan teori och praktik blev mer tydlig och konkret. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23602
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23602_1.pdf (136.1Kb)
Datum
2010
Nyckelord
Arbetsintegrerat lärande
AIL
teori
praktik
för
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV