IUP – ”succé eller fiasko”? – en studie om lärares syn på den individuella utvecklingsplanens betydelse för måluppfyllelse.
Abstract
Sammanfattning
Problembeskrivning: Alltför många elever slutar grundskolan utan godkända betyg i ett eller flera
ämnen. För att göra det möjligt för fler elever att nå skolans mål gjordes
den individuella utvecklingsplanen obligatorisk från 1 januari 006. Det
sägs att utvecklingsplanen antingen kan bli en succé eller ett fiasko vilket
bland annat kan bero på vilken funktion den får i undervisningen.
Syfte och frågeställning: Syftet med studien är att undersöka om lärare, verksamma i grundskolans
tidiga år, upplever att den individuella utvecklingsplanen leder till ökad
måluppfyllelse hos eleverna. Med studien avses det även att söka sådana
faktorer som, enligt lärarna, hindrar eller bidrar till att en ökad
måluppfyllelse sker. Utifrån problemområdet och syftet har studien två
huvudfrågor:
• Upplever de intervjuade lärarna att fler elever når målen efter införandet
av obligatorisk IUP?
• Vilka faktorer kan enligt lärarna, som intervjuats, hindra eller bidra till en
ökad måluppfyllelse?
Metod:Studien bygger på en kvalitativ undersökning där den semistrukturerade
intervjumetoden med inslag av den strukturerade metoden har använts. En
liten grupp lärare har intervjuats varför studien inte gör anspråk på att
generalisera resultatet.
Resultat: Det visar sig att lärarna har svårt att svara på om den individuella
utvecklingsplanen leder till ökad måluppfyllelse. De menar dock att
tydligheten, gentemot elev och vårdnadshavare, som uppnås genom arbetet
med utvecklingsplanen borde bidra till ökad måluppfyllelse. Faktorer som,
av lärarna, anses hindra eller bidra till ökad måluppfyllelse är bland annat
hur lättarbetad IUP skolan har, om lärarna utgår från en lokal pedagogisk
planering samt hur utvecklingsplanen görs levande i det dagliga arbetet.
Relevans för läraryrket:Alla elever i grundskolan ska ha en IUP och alltså något vi kommer stöta på
i vårt kommande yrke. Studien presenterar faktorer som, enligt de
intervjuade lärarna, hindrar respektive främjar den ökade måluppfyllelsen
som önskas genom utvecklingsplanen. Detta är kunskaper som direkt kan
tas ut och appliceras i den egna verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Lind, Therese
Börjesson, Anna
Keywords
IUP
Individuell utvecklingsplan
måluppfyllelse,
Language
sv