• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IUP – ”succé eller fiasko”? – en studie om lärares syn på den individuella utvecklingsplanens betydelse för måluppfyllelse.

Sammanfattning
Sammanfattning Problembeskrivning: Alltför många elever slutar grundskolan utan godkända betyg i ett eller flera ämnen. För att göra det möjligt för fler elever att nå skolans mål gjordes den individuella utvecklingsplanen obligatorisk från 1 januari 006. Det sägs att utvecklingsplanen antingen kan bli en succé eller ett fiasko vilket bland annat kan bero på vilken funktion den får i undervisningen. Syfte och frågeställning: Syftet med studien är att undersöka om lärare, verksamma i grundskolans tidiga år, upplever att den individuella utvecklingsplanen leder till ökad måluppfyllelse hos eleverna. Med studien avses det även att söka sådana faktorer som, enligt lärarna, hindrar eller bidrar till att en ökad måluppfyllelse sker. Utifrån problemområdet och syftet har studien två huvudfrågor: • Upplever de intervjuade lärarna att fler elever når målen efter införandet av obligatorisk IUP? • Vilka faktorer kan enligt lärarna, som intervjuats, hindra eller bidra till en ökad måluppfyllelse? Metod:Studien bygger på en kvalitativ undersökning där den semistrukturerade intervjumetoden med inslag av den strukturerade metoden har använts. En liten grupp lärare har intervjuats varför studien inte gör anspråk på att generalisera resultatet. Resultat: Det visar sig att lärarna har svårt att svara på om den individuella utvecklingsplanen leder till ökad måluppfyllelse. De menar dock att tydligheten, gentemot elev och vårdnadshavare, som uppnås genom arbetet med utvecklingsplanen borde bidra till ökad måluppfyllelse. Faktorer som, av lärarna, anses hindra eller bidra till ökad måluppfyllelse är bland annat hur lättarbetad IUP skolan har, om lärarna utgår från en lokal pedagogisk planering samt hur utvecklingsplanen görs levande i det dagliga arbetet. Relevans för läraryrket:Alla elever i grundskolan ska ha en IUP och alltså något vi kommer stöta på i vårt kommande yrke. Studien presenterar faktorer som, enligt de intervjuade lärarna, hindrar respektive främjar den ökade måluppfyllelsen som önskas genom utvecklingsplanen. Detta är kunskaper som direkt kan tas ut och appliceras i den egna verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23605
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23605_1.pdf (264.8Kb)
Datum
2010
Författare
Lind, Therese
Börjesson, Anna
Nyckelord
IUP
Individuell utvecklingsplan
måluppfyllelse,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV