• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Delaktighet och samstämmighet

Sammanfattning
Sammanfattning: Detta arbete ämnar behandla frågan om vad kvalitet egentligen är och med hjälp av ett systemteoretiskt synsätt försöka se hur väl en skola i en av Göteborgs centrala stadsdelar genomför sitt utbildningsuppdrag. Undersökningen har huvudsakligen bestått av två delar: en dokumentationsanalys, där vi granskat de styrdokument som på nationell nivå ligger till grund för skolans verksamhet och sedan jämfört dessa med de dokument som skolan själv upprättat i enlighet med tidigare nämnda styrdokument. Utifrån dessa har vi sedan intervjuat rektor, lärare och elever för att se hur dessa dokument omsätts i praktiken och hur mycket av innehållet i dessa dokument som når ner i den faktiska verksamheten. Vår definition av begreppet kvalitet vilar på samstämmighet och delaktighet där de parter som är inblandade i skolans värld också får vara med i arbetet kring de gemensamma målen. Den undersökta skolan har sidor som bör förbättras. Framförallt tycker vi oss se att det finns en osäkerhet kring vad särskolans uppdrag bör vara och vad som ska förmedlas till eleverna. Vi vill dock säga att skolan har områden där de har ett synnerligen gott arbete, där målen i läroplan och kvalitetsredovisning stämmer överens med vad som når ner till elevnivå. Detta arbete präglas av delaktighet och inflytande av alla olika systemnivåer på skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23607
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23607_1.pdf (163.0Kb)
Datum
2010
Författare
Paulsson, Jens
Lindmark, Daniel
Nyckelord
Särskola
kvalitet
kunskap
delaktighet
samstämm
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV