Delaktighet och samstämmighet
Sammanfattning
Sammanfattning: Detta arbete ämnar behandla frågan om vad kvalitet egentligen är
och med hjälp av ett systemteoretiskt synsätt försöka se hur väl en
skola i en av Göteborgs centrala stadsdelar genomför sitt
utbildningsuppdrag. Undersökningen har huvudsakligen bestått av
två delar: en dokumentationsanalys, där vi granskat de
styrdokument som på nationell nivå ligger till grund för skolans
verksamhet och sedan jämfört dessa med de dokument som skolan
själv upprättat i enlighet med tidigare nämnda styrdokument.
Utifrån dessa har vi sedan intervjuat rektor, lärare och elever för att
se hur dessa dokument omsätts i praktiken och hur mycket av
innehållet i dessa dokument som når ner i den faktiska
verksamheten.
Vår definition av begreppet kvalitet vilar på samstämmighet och
delaktighet där de parter som är inblandade i skolans värld också
får vara med i arbetet kring de gemensamma målen.
Den undersökta skolan har sidor som bör förbättras. Framförallt
tycker vi oss se att det finns en osäkerhet kring vad särskolans
uppdrag bör vara och vad som ska förmedlas till eleverna. Vi vill
dock säga att skolan har områden där de har ett synnerligen gott
arbete, där målen i läroplan och kvalitetsredovisning stämmer
överens med vad som når ner till elevnivå. Detta arbete präglas av
delaktighet och inflytande av alla olika systemnivåer på skolan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Paulsson, Jens
Lindmark, Daniel
Nyckelord
Särskola
kvalitet
kunskap
delaktighet
samstämm
Språk
sv