Visa enkel post

dc.contributor.authorPaulsson, Jenssv
dc.contributor.authorLindmark, Danielsv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:27Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:27Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23607
dc.description.abstractSammanfattning: Detta arbete ämnar behandla frågan om vad kvalitet egentligen är och med hjälp av ett systemteoretiskt synsätt försöka se hur väl en skola i en av Göteborgs centrala stadsdelar genomför sitt utbildningsuppdrag. Undersökningen har huvudsakligen bestått av två delar: en dokumentationsanalys, där vi granskat de styrdokument som på nationell nivå ligger till grund för skolans verksamhet och sedan jämfört dessa med de dokument som skolan själv upprättat i enlighet med tidigare nämnda styrdokument. Utifrån dessa har vi sedan intervjuat rektor, lärare och elever för att se hur dessa dokument omsätts i praktiken och hur mycket av innehållet i dessa dokument som når ner i den faktiska verksamheten. Vår definition av begreppet kvalitet vilar på samstämmighet och delaktighet där de parter som är inblandade i skolans värld också får vara med i arbetet kring de gemensamma målen. Den undersökta skolan har sidor som bör förbättras. Framförallt tycker vi oss se att det finns en osäkerhet kring vad särskolans uppdrag bör vara och vad som ska förmedlas till eleverna. Vi vill dock säga att skolan har områden där de har ett synnerligen gott arbete, där målen i läroplan och kvalitetsredovisning stämmer överens med vad som når ner till elevnivå. Detta arbete präglas av delaktighet och inflytande av alla olika systemnivåer på skolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSärskolasv
dc.subjectkvalitetsv
dc.subjectkunskapsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectsamstämmsv
dc.titleDelaktighet och samstämmighetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post