"Utan ångesten kan man ju inte skapa" -
Abstract
Syfte: Att undersöka hur
musikpedagoger/instrumentalpedagoger på
gymnasiet hanterar elever med prestationsångest.
Huvudfrågor: Vad anser musikpedagoger att en trygg och bra
lärandemiljö innebär? Hur arbetar instrumentallärare med
prestationsångestprevention?
Metod och material:Som metod för vår uppsats har vi använt oss utav
kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat 6
instrumentalpedagoger som undervisar på det
estetiska programmet med inriktning musik. Vårt
huvudsakliga teoretiska fundament är dels pedagogisk
psykologi och dels forskning i prestationsångest.
Betydelse för läraryrket:Undersökningen handlar om prestationsångest i
gymnasiemiljö. Vi anser att den kunskap denna studie
ger är till gagn för alla pedagoger och kan bidra till ett
mer professionellt förhållningssätt när det gäller att
arbeta med prestationsångest bland utsatta elever
inom ramarna för verksamheten.
Resultat:Genom denna studie har vi kunnat kartlägga en del av
de problem, både av psykologisk och social karaktär
som inbegriper det problemområde som
prestationsångest innefattar. Det handlar dels om
lärarens roll men också elevernas beteenden
gentemot varandra. Vi har förstått att pedagogerna
har olika strategier för att möta elevernas
prestationsångest men att de i liten eller ingen
utsträckning tar hjälp av kolleger eller skolledning -
detta trots att alla lärare ser ett behov av att arbeta
mer med problemet
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Simonsson, Mattias
Melin, Magnus
Keywords
Musik
pedagogisk psykologi
prestationsångest
sc
Language
sv