• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dans och Demokrati : Om lärande för hållbar utveckling inom dansämnet

Abstract
Sammanfattning: Mitt syfte med detta arbete är att ta reda på vad hållbar utveckling kan betyda inom dansämnet och hur man som danslärare kan undervisa för att främja demokrati och hållbar utveckling. Jag genomförde fyra kvalitativa intervjuer med fyra yrkesverksamma danslärare, sammanställde deras svar och kopplade samman dessa med befintliga teorier om lärande, demokrati och kreativitet samt med tidigare forskning om hållbar utveckling. Det jag kom fram till var att hållbar utveckling och demokrati inom dansämnet handlar mycket om Kommunikation och konsekvensanalys, Förebild, grupp och individ, Kreativitet och kropp samt Politik och livsstil och att man även i dansämnet kan använda stora delar av Deweys tankar och teorier. Gemensamma drag var att kommunikation måste finnas i alla led så eleven verkligen förstår varför vissa handlingssätt är att föredra, och att elever som lär andra elever fördjupar sina egna kunskaper. Läraren bör vara en förebild för eleverna och prioritera lika uppmärksamhet mellan individ och grupp då ett otillfredsställt ego hos eleven kan sabotera gruppens utveckling. Danselever lär genom kroppen och det som börjar i en liten rörelse kan fortplanta sig till en stor insikt. Kreativiteten kan öva upp det demokratiska arbetssättet genom att elever skapar tillsammans och diskuterar både process och resultat. Dessutom bör elever få med sig insikter om en hållbar livsstil med varsamhet och återanvändning som ledord från skolan genom att lärarna själva återanvänder och handlar på second hand. Då mästarlära ligger i dansämnets tradition bör en danslärare gå emot den egna normen för att involvera eleverna i undervisningen på ett demokratiskt sätt, men då läroplanen är tydlig med att elevens demokratiska fostran är väsentlig bör sådana arbetssätt användas. Jag önskar att detta arbete med sina många konkreta exempel på metodologiska infallsvinklar, kan inspirera alla danslärare till nya tag när det gäller lärande för hållbar utveckling och elevens demokratiska mognad.  
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23610
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23610_1.pdf (146.3Kb)
Date
2009
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV