Den idémässiga styrningen av skolan – En studie av Lgy 70 och Lpf 94 med utgångspunkt i kommunitarism och liberalism
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med den här uppsatsen är att med utgångspunkt i de politiska filosofierna liberalism och kommunitarism,
undersöka den idémässiga styrningen av gymnasieskolan. Det material som denna undersökning fokuserar på är
gymnasieskolans nuvarande läroplan och dess föregångare, Lpf 94 och Lgy 70. Anledningen till att vi valt att
arbeta med just dessa styrdokument är att de i hög utsträckning är ideologiska dokument som visar vad samhället
vill att skolan ska förmedla.
För att uppnå syftet med denna uppsats har vi formulerat följande frågeställningar.
Är det idémässiga innehållet i de aktuella läroplanerna främst präglat av liberala eller kommunitära
tankegångar? Hur gestaltas dessa idéer i så fall i texten?
Har läroplanernas tankeinnehåll förändrats över tid, eller är det samma diskurs som är rådande? Hur ser
den eventuella förändringen ut?
Den metod vi valt att använda oss av i vår uppsats är idéanalys. Analysen har skett med hjälp av idealtyper, som
vi formulerat utifrån en teoretisk framställning av kommunitarism och liberalism. Vi har i analysen arbetat
utifrån de ovan nämnda frågeställningarna. De två första delarna av resultatredovisningen är främst knutna till
den första frågan, den sista delen relaterar till den senare frågan.
Det vi framförallt ser i analysen är att det går att spåra olika liberala och kommunitära drag i både Lgy 70 och
Lpf 94. Läroplanerna är inte entydigt liberala eller kommunitära utan innehåller i olika hög grad tankegångar
som kan knytas till dels kommunitarism och dels liberalism. En av de viktigaste slutsatserna vi dragit utifrån vår
analys är att det har skett en förändring mellan Lgy 70 och Lpf 94 med avseende på innehållets koppling till
kommunitarism och liberalism. Det är dock ingen genomgripande eller radikal förändring vi har spårat, utan
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Keywords
Kommunitarism
liberalism
Lgy 70
Lpf 94
läropla
Language
sv