Show simple item record

dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:32Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:32Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23611
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att med utgångspunkt i de politiska filosofierna liberalism och kommunitarism, undersöka den idémässiga styrningen av gymnasieskolan. Det material som denna undersökning fokuserar på är gymnasieskolans nuvarande läroplan och dess föregångare, Lpf 94 och Lgy 70. Anledningen till att vi valt att arbeta med just dessa styrdokument är att de i hög utsträckning är ideologiska dokument som visar vad samhället vill att skolan ska förmedla. För att uppnå syftet med denna uppsats har vi formulerat följande frågeställningar. Är det idémässiga innehållet i de aktuella läroplanerna främst präglat av liberala eller kommunitära tankegångar? Hur gestaltas dessa idéer i så fall i texten? Har läroplanernas tankeinnehåll förändrats över tid, eller är det samma diskurs som är rådande? Hur ser den eventuella förändringen ut? Den metod vi valt att använda oss av i vår uppsats är idéanalys. Analysen har skett med hjälp av idealtyper, som vi formulerat utifrån en teoretisk framställning av kommunitarism och liberalism. Vi har i analysen arbetat utifrån de ovan nämnda frågeställningarna. De två första delarna av resultatredovisningen är främst knutna till den första frågan, den sista delen relaterar till den senare frågan. Det vi framförallt ser i analysen är att det går att spåra olika liberala och kommunitära drag i både Lgy 70 och Lpf 94. Läroplanerna är inte entydigt liberala eller kommunitära utan innehåller i olika hög grad tankegångar som kan knytas till dels kommunitarism och dels liberalism. En av de viktigaste slutsatserna vi dragit utifrån vår analys är att det har skett en förändring mellan Lgy 70 och Lpf 94 med avseende på innehållets koppling till kommunitarism och liberalism. Det är dock ingen genomgripande eller radikal förändring vi har spårat, utansv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKommunitarismsv
dc.subjectliberalismsv
dc.subjectLgy 70sv
dc.subjectLpf 94sv
dc.subjectläroplasv
dc.titleDen idémässiga styrningen av skolan – En studie av Lgy 70 och Lpf 94 med utgångspunkt i kommunitarism och liberalismsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record