Inkludering, en fråga om social fostran
Abstract
Sammanfattning
Intresset för inkludering har vuxit fram under lärarutbildningen. Vikten av att inkludera elever istället för att
exkludera i olika skolsammanhang är något som kan spela en stor roll, framförallt för den inkluderade eller
exkluderade eleven. Att arbeta med inkludering bedömer vi som angeläget i vår framtida yrkesroll som
lärare. Studien ämnar belysa lärares tankar och hur lärandesituationer organiseras i de sammanhangen.
Syfte:
Studien syftar till att beskriva hur lärare i ett arbetslag ger uttryck för att de arbetar med inkludering i sin
undervisning när det gäller elevers lärande. För att precisera syftet valdes två frågeställningar:
Hur anser lärare att de organiserar lärandesituationer i sin undervisning?
Hur anser lärare att de bemöter barns/elevers olikheter i sin undervisning?
Metod:
En kvalitativ ansats i form av intervjuer med ett arbetslag bestående av fyra lärare. För att undersöka
deras tankar och idéer angående inkludering. Metoden var halvstrukturerade intervjuer som transkriberats
och sedan bearbetats utifrån syftet.
Resultat:
Resultatet av undersökningen visade respondenternas tankar i fråga om inkludering. Det som inte kunde
urskiljas var om det var utifrån lärandesituationer där olikheterna skulle kunna vara en del av lärandet.
Eller om det var mer tankar om att få eleverna att fungera på ett socialt plan. Resultatet visade snarare att
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Höijer, Lena
Norén, Andersson, Veronika
Keywords
Inkludering
lärande
fostran
bemötande
förhålln
Language
sv