• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkludering, en fråga om social fostran

Sammanfattning
Sammanfattning Intresset för inkludering har vuxit fram under lärarutbildningen. Vikten av att inkludera elever istället för att exkludera i olika skolsammanhang är något som kan spela en stor roll, framförallt för den inkluderade eller exkluderade eleven. Att arbeta med inkludering bedömer vi som angeläget i vår framtida yrkesroll som lärare. Studien ämnar belysa lärares tankar och hur lärandesituationer organiseras i de sammanhangen. Syfte: Studien syftar till att beskriva hur lärare i ett arbetslag ger uttryck för att de arbetar med inkludering i sin undervisning när det gäller elevers lärande. För att precisera syftet valdes två frågeställningar: Hur anser lärare att de organiserar lärandesituationer i sin undervisning? Hur anser lärare att de bemöter barns/elevers olikheter i sin undervisning? Metod: En kvalitativ ansats i form av intervjuer med ett arbetslag bestående av fyra lärare. För att undersöka deras tankar och idéer angående inkludering. Metoden var halvstrukturerade intervjuer som transkriberats och sedan bearbetats utifrån syftet. Resultat: Resultatet av undersökningen visade respondenternas tankar i fråga om inkludering. Det som inte kunde urskiljas var om det var utifrån lärandesituationer där olikheterna skulle kunna vara en del av lärandet. Eller om det var mer tankar om att få eleverna att fungera på ett socialt plan. Resultatet visade snarare att
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23613
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23613_1.pdf (150.6Kb)
Datum
2010
Författare
Höijer, Lena
Norén, Andersson, Veronika
Nyckelord
Inkludering
lärande
fostran
bemötande
förhålln
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV