Sveriges framväxt till ett modernt land: en studie av historiebruket i svenska läroböcker 1950-2008.
Abstract
Sammanfattning: Syftet med det här arbetet är att studera hur läroböcker i historia på
gymnasiet skildrar framväxten av det moderna Sverige - hur de framställer orsaker och
förklaringar till att Sverige idag är ett modernt land med god social och ekonomisk
trygghet. Arbetet undersöker i vilken mån förändringar i läroböckernas förklaringar och
skildringar av det moderna Sveriges framväxt kan kopplas till förändringar i det politiska
klimatet eller styret i landet under den aktuella perioden. Studien omfattar läroböcker för
gymnasiet mellan 1950 och 008. Arbetet grundar sig i den senaste forskningen kring
historiebruk och historiografi – studiet av historieskrivningen i sig. Metodmässigt som
tillämpats är textanalys av 1 läroböcker i historia för gymnasiet, fördelade över perioden
1950-008. Några huvudlinjer i resultatet kan skönjas, då de olika perioderna uppvisar
skillnader ifråga om författarnas syn på ekonomisk utveckling, sociala reformer och
demokratisering. Här fanns tydliga skillnader, medan kopplingen till kontexten är osäker
– skillnaden kan ibland vara större mellan olika författare än mellan perioder. Skillnader
över tid finns dock ifråga om vilka faktorer som tillskrivs störst förklaringsvärde för att
förstå utvecklingen. Historieskrivning, bruket av historia och historiemedvetande är
relevant att studera för att förstå varför en viss uppfattning om det förflutna visar sig. Det
finns alltså en didaktisk poäng i att förhålla sig kritiskt till exempelvis läromedel och dess
innehåll.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Wallsby, Leif
Bäck, Kalle
Keywords
Sverige
historia
historiebruk
historiografi
po
Language
sv