• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sveriges framväxt till ett modernt land: en studie av historiebruket i svenska läroböcker 1950-2008.

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med det här arbetet är att studera hur läroböcker i historia på gymnasiet skildrar framväxten av det moderna Sverige - hur de framställer orsaker och förklaringar till att Sverige idag är ett modernt land med god social och ekonomisk trygghet. Arbetet undersöker i vilken mån förändringar i läroböckernas förklaringar och skildringar av det moderna Sveriges framväxt kan kopplas till förändringar i det politiska klimatet eller styret i landet under den aktuella perioden. Studien omfattar läroböcker för gymnasiet mellan 1950 och 008. Arbetet grundar sig i den senaste forskningen kring historiebruk och historiografi – studiet av historieskrivningen i sig. Metodmässigt som tillämpats är textanalys av 1 läroböcker i historia för gymnasiet, fördelade över perioden 1950-008. Några huvudlinjer i resultatet kan skönjas, då de olika perioderna uppvisar skillnader ifråga om författarnas syn på ekonomisk utveckling, sociala reformer och demokratisering. Här fanns tydliga skillnader, medan kopplingen till kontexten är osäker – skillnaden kan ibland vara större mellan olika författare än mellan perioder. Skillnader över tid finns dock ifråga om vilka faktorer som tillskrivs störst förklaringsvärde för att förstå utvecklingen. Historieskrivning, bruket av historia och historiemedvetande är relevant att studera för att förstå varför en viss uppfattning om det förflutna visar sig. Det finns alltså en didaktisk poäng i att förhålla sig kritiskt till exempelvis läromedel och dess innehåll.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23615
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23615_1.pdf (437.7Kb)
Datum
2010
Författare
Wallsby, Leif
Bäck, Kalle
Nyckelord
Sverige
historia
historiebruk
historiografi
po
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV