Konflikthanteringskunskaper – spelar teoretisk utbildning någon roll vid praktisk konflikthantering i klassrummet? En studie om vilka faktorer som påverkar om lärare upplever sig förberedda vid konfliktsituationer i klassrummet.
Abstract
Sammanfattning
Skolan kan vara en konfliktfylld arbetsplats och vi som lärarstudenter upplever att vår utbildning innehåller för
lite kurser inom konflikthantering, men är samtidigt inte säkra på att utbildning är den enda faktorn som påverkar
hur läraren agerar i konfliktsituationer. Syftet med detta examensarbete är att undersöka huruvida verksamma
gymnasielärare känner sig förberedda vid konfliktsituationer i klassrummet och om denna känsla beror på
utbildning inom konflikthantering, eller om det finns andra bakomliggande faktorer. Vi vill genom detta ta reda
på om det finns ett behov av mer utbildning inom konflikthantering på lärarprogrammet.
De frågor vi ställer oss i studien är om verksamma gymnasielärare uttrycker att de är förberedda för konflikter i
klassrummet och varför/varför inte så är fallet. Vidare vill vi ta reda på om konflikthanteringskurser påverkar hur
gymnasielärare agerar vid konflikter samt om det finns andra bakomliggande faktorer än utbildning, och i sådana
fall vilka de är.
Vår studie baseras på 57 enkäter som gymnasielärare i Göteborg besvarat. Analysen av vårt material är
kvantitativ där korstabuleringar av frågorna har gjorts för att lyfta fram så många bakomliggande faktorer som
möjligt. Svaren till de öppna frågorna har kategoriserats och sedan kvantitativt analyserats.
Studiens viktigaste resultat är att de flesta lärarna oftast känner sig förberedda vid konfliktsituationer i
klassrummet och att de flesta anser att erfarenhet är den viktigaste faktorn till denna känsla. Få respondenter
hade läst konflikthanteringskurser, men merparten av dem som hade det menade att det hjälpt dem i
konfliktsituationer. Vidare resultat i studien visar på att av de lärare som menar att de sällan känner sig
förberedda inför konfliktsituationer i klassrummet, menar de allra flesta att denna känsla beror på brist på
utbildning inom konflikthantering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Vinje, Jonna
Lundgren, Sara
Keywords
konflikthanteringskurser
konflikthantering
gymna
Language
sv