• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikthanteringskunskaper – spelar teoretisk utbildning någon roll vid praktisk konflikthantering i klassrummet? En studie om vilka faktorer som påverkar om lärare upplever sig förberedda vid konfliktsituationer i klassrummet.

Sammanfattning
Sammanfattning Skolan kan vara en konfliktfylld arbetsplats och vi som lärarstudenter upplever att vår utbildning innehåller för lite kurser inom konflikthantering, men är samtidigt inte säkra på att utbildning är den enda faktorn som påverkar hur läraren agerar i konfliktsituationer. Syftet med detta examensarbete är att undersöka huruvida verksamma gymnasielärare känner sig förberedda vid konfliktsituationer i klassrummet och om denna känsla beror på utbildning inom konflikthantering, eller om det finns andra bakomliggande faktorer. Vi vill genom detta ta reda på om det finns ett behov av mer utbildning inom konflikthantering på lärarprogrammet. De frågor vi ställer oss i studien är om verksamma gymnasielärare uttrycker att de är förberedda för konflikter i klassrummet och varför/varför inte så är fallet. Vidare vill vi ta reda på om konflikthanteringskurser påverkar hur gymnasielärare agerar vid konflikter samt om det finns andra bakomliggande faktorer än utbildning, och i sådana fall vilka de är. Vår studie baseras på 57 enkäter som gymnasielärare i Göteborg besvarat. Analysen av vårt material är kvantitativ där korstabuleringar av frågorna har gjorts för att lyfta fram så många bakomliggande faktorer som möjligt. Svaren till de öppna frågorna har kategoriserats och sedan kvantitativt analyserats. Studiens viktigaste resultat är att de flesta lärarna oftast känner sig förberedda vid konfliktsituationer i klassrummet och att de flesta anser att erfarenhet är den viktigaste faktorn till denna känsla. Få respondenter hade läst konflikthanteringskurser, men merparten av dem som hade det menade att det hjälpt dem i konfliktsituationer. Vidare resultat i studien visar på att av de lärare som menar att de sällan känner sig förberedda inför konfliktsituationer i klassrummet, menar de allra flesta att denna känsla beror på brist på utbildning inom konflikthantering.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23616
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23616_1.pdf (422.6Kb)
Datum
2010
Författare
Vinje, Jonna
Lundgren, Sara
Nyckelord
konflikthanteringskurser
konflikthantering
gymna
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV