Inlärningsmetoder– för nybörjare i dirigering
Sammanfattning
Sammanfattning: Huvudsyftet med uppsatsen är att uppmärksamma olika undervisningsformer
och inlärningsmetoder för nybörjare i ämnet dirigering. Ytterligare ett syfte
är att diskutera kring läroböcker som inlärningsmetod och hur pedagoger i
ämnet ställer sig till metoden.
Studien är kvalitativ och intervjuer har utförts med hjälp av tre dirigenter
som nu mer främst är pedagoger vid två av Sveriges musikhögskolor.
Resultatet av undersökningen visar att de praktiska inlärningsmetoderna är
de som ger störst förståelse och lärande för ämnet. Begreppen tyst kunskap
och ledarskap har stor plats för yrkets uttrycksform och är en viktig del i
inlärningen av dirigering.
Som blivande pedagog är studien ett försök till att skapa djupare förståelse
för, och kunskap om hur undervisning i ämnet dirigering kan bedrivas.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Nyckelord
Undervisningsformer
inlärningsmetoder
dirigering
Språk
sv