Show simple item record

dc.contributor.authorFlink, Johansv
dc.contributor.authorDalhberg, Arvidsv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:46Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:46Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23623
dc.description.abstractSammanfattning Obs! Uppsatsens diagram kräver att utskrivning görs i färg! Uppsatsen ”Man vill ju vara snygg och så” utgår från studier av elever och lärares syn på skolkatalogen, genom enkätunderlag och intervjuer, för att diskutera hur elever och lärare använder sig av skolkatalogen men också vad man kan säga om hur elever skapar sin identitet och hur dessa skiljer sig mellan olika grupper elever på våra skolor. Diskussion förs även om skolledningens roll gällande utryckssätt i skolkatalogen och vad den kan göra för identitetsskapande. Materialet förde in oss i en diskussion om genus, maskulinitet, feminitet, heteronormativitet men också om utanförskap och status. Vi har sett skillnader i inställning mellan killar och tjejer, men även mellan program och inom program. Skillnader som kan förklaras genom t.ex. skillnader i ”gruppen” såsom bättre/sämre sammanhållning. Men också genom upprätthållandet av olika ”normer”. Att som lärare känna till att skolkatalogen har betydelse för elever på olika sätt är viktigt inte minst för lärarens delaktighet i ungdomars identitetsbildning med tanke på skolans uppgift att t.ex. verka för likvärdig utbildning och jämlikhet. Ingen diskussion har bedrivits i ämnet skolkatalog kopplat till identitet varför denna uppsats är ett viktigt inlägg i skoldebatten. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkolkatalogsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectgenussv
dc.subjectexkluderingsv
dc.subjectinkludsv
dc.title”Man vill ju vara snygg och så”sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record