”Man vill ju vara snygg och så”
Sammanfattning
Sammanfattning
Obs! Uppsatsens diagram kräver att utskrivning görs i färg!
Uppsatsen ”Man vill ju vara snygg och så” utgår från studier av elever och lärares syn på
skolkatalogen, genom enkätunderlag och intervjuer, för att diskutera hur elever och lärare
använder sig av skolkatalogen men också vad man kan säga om hur elever skapar sin identitet
och hur dessa skiljer sig mellan olika grupper elever på våra skolor. Diskussion förs även om
skolledningens roll gällande utryckssätt i skolkatalogen och vad den kan göra för
identitetsskapande. Materialet förde in oss i en diskussion om genus, maskulinitet, feminitet,
heteronormativitet men också om utanförskap och status.
Vi har sett skillnader i inställning mellan killar och tjejer, men även mellan program och inom
program. Skillnader som kan förklaras genom t.ex. skillnader i ”gruppen” såsom bättre/sämre
sammanhållning. Men också genom upprätthållandet av olika ”normer”.
Att som lärare känna till att skolkatalogen har betydelse för elever på olika sätt är viktigt inte
minst för lärarens delaktighet i ungdomars identitetsbildning med tanke på skolans uppgift att
t.ex. verka för likvärdig utbildning och jämlikhet. Ingen diskussion har bedrivits i ämnet
skolkatalog kopplat till identitet varför denna uppsats är ett viktigt inlägg i skoldebatten.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Flink, Johan
Dalhberg, Arvid
Nyckelord
Skolkatalog
identitet
genus
exkludering
inklud
Språk
sv