• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man vill ju vara snygg och så”

Sammanfattning
Sammanfattning Obs! Uppsatsens diagram kräver att utskrivning görs i färg! Uppsatsen ”Man vill ju vara snygg och så” utgår från studier av elever och lärares syn på skolkatalogen, genom enkätunderlag och intervjuer, för att diskutera hur elever och lärare använder sig av skolkatalogen men också vad man kan säga om hur elever skapar sin identitet och hur dessa skiljer sig mellan olika grupper elever på våra skolor. Diskussion förs även om skolledningens roll gällande utryckssätt i skolkatalogen och vad den kan göra för identitetsskapande. Materialet förde in oss i en diskussion om genus, maskulinitet, feminitet, heteronormativitet men också om utanförskap och status. Vi har sett skillnader i inställning mellan killar och tjejer, men även mellan program och inom program. Skillnader som kan förklaras genom t.ex. skillnader i ”gruppen” såsom bättre/sämre sammanhållning. Men också genom upprätthållandet av olika ”normer”. Att som lärare känna till att skolkatalogen har betydelse för elever på olika sätt är viktigt inte minst för lärarens delaktighet i ungdomars identitetsbildning med tanke på skolans uppgift att t.ex. verka för likvärdig utbildning och jämlikhet. Ingen diskussion har bedrivits i ämnet skolkatalog kopplat till identitet varför denna uppsats är ett viktigt inlägg i skoldebatten. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23623
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23623_1.pdf (954.9Kb)
Datum
2010
Författare
Flink, Johan
Dalhberg, Arvid
Nyckelord
Skolkatalog
identitet
genus
exkludering
inklud
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV