• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social kompetens i förskolan - en intervjustudie med åtta förskollärare

Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring begreppet social kompetens. Vi har i vår studie använt oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer och respondentgruppen består av åtta förskollärare från tre olika förskolor. I bearbetningen och analysen av materialet har vi inspirerats av hermeneutiken. De resultat som framkommit i studien visar att social kompetens för förskollärarna, i stora drag, handlar om att kunna samspela med andra människor samt att kunna fungera i en grupp. Arbetet med att utveckla barnens sociala kompetens är något som förskollärarna menar sker nästan hela tiden och som skall genomsyra hela verksamheten. Resultatet visar att förskollärarna anser att barnet till viss del är socialt kompetent redan från födseln, men att individens totala sociala kompetens utvecklas och förfinas under livets gång och då i samspelet tillsammans med andra människor. När förskollärarna resonerar kring betydelsen av social kompetens för samhället så talar de i första hand om att det har betydelse i alla möten som sker mellan människor i olika situationer ute i samhället. De didaktiska konsekvenser vi kan se efter att ha genomfört denna undersökning är att det är viktigt att man inom arbetslaget samtalar och diskuterar kring hur man definierar begreppet och vad man anser vara viktigt i utvecklandet av social kompetens. Detta för att kunna utveckla ett gemensamt förhållningssätt och skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barnen. Vi har även förstått att det är viktigt att man som pedagog är medveten om sitt eget förhållningssätt, eftersom de attityder samt det samtalsklimat som finns mellan de människor som arbetar runt om barnen har betydelse för vilket samtals- och samspelsklimat som utvecklas mellan barnen. Miljön i förskolan skall ge barnen verktyg och situationer som gör det möjligt för dem att utveckla sin sociala kompetens.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23625
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23625_1.pdf (421.4Kb)
Datum
2010
Författare
Berg, Linda
Hassléus, Amanda
Nyckelord
Förskollärare
Lek
Samspel
Social kompetens
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV