Social kompetens i förskolan - en intervjustudie med åtta förskollärare
Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring begreppet social
kompetens. Vi har i vår studie använt oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer och
respondentgruppen består av åtta förskollärare från tre olika förskolor. I bearbetningen och
analysen av materialet har vi inspirerats av hermeneutiken. De resultat som framkommit i
studien visar att social kompetens för förskollärarna, i stora drag, handlar om att kunna
samspela med andra människor samt att kunna fungera i en grupp. Arbetet med att utveckla
barnens sociala kompetens är något som förskollärarna menar sker nästan hela tiden och som
skall genomsyra hela verksamheten. Resultatet visar att förskollärarna anser att barnet till viss
del är socialt kompetent redan från födseln, men att individens totala sociala kompetens
utvecklas och förfinas under livets gång och då i samspelet tillsammans med andra
människor. När förskollärarna resonerar kring betydelsen av social kompetens för samhället
så talar de i första hand om att det har betydelse i alla möten som sker mellan människor i
olika situationer ute i samhället. De didaktiska konsekvenser vi kan se efter att ha genomfört
denna undersökning är att det är viktigt att man inom arbetslaget samtalar och diskuterar kring
hur man definierar begreppet och vad man anser vara viktigt i utvecklandet av social
kompetens. Detta för att kunna utveckla ett gemensamt förhållningssätt och skapa de bästa
möjliga förutsättningarna för barnen. Vi har även förstått att det är viktigt att man som
pedagog är medveten om sitt eget förhållningssätt, eftersom de attityder samt det
samtalsklimat som finns mellan de människor som arbetar runt om barnen har betydelse för
vilket samtals- och samspelsklimat som utvecklas mellan barnen. Miljön i förskolan skall ge
barnen verktyg och situationer som gör det möjligt för dem att utveckla sin sociala
kompetens.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Berg, Linda
Hassléus, Amanda
Nyckelord
Förskollärare
Lek
Samspel
Social kompetens
Språk
sv