dc.contributor.author | Kennvik, Karin | sv |
dc.contributor.author | Johansson, Sara | sv |
dc.contributor.author | Bergh, Lars | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:33:50Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:33:50Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23626 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med vår studie var att undersöka hur matematiklärare i år 9 behandlar det matematiska språket i klass-
rummet. Vår empiriska undersökning gjordes med avsikt att besvara vårt syfte utifrån tre frågeställningar som
handlar om lärarnas medvetenhet om det matematiska språket och konsekvenserna som användandet av detta
kan få. Den metod vi använde för att besvara våra frågor bestod av observationer och intervjuer och vi observe-
rade och intervjuade totalt fyra lärare vid två olika högstadieskolor. Lärarnas yrkesverksamma karriär skilde sig
åt.
Vi kom i vår studie fram till att lärarna använder matematiskt språk, mer korrekt vid tavlan, mindre korrekt vid
samtal med eleverna. Anledningen till att språket var mindre korrekt vid de enskilda samtalen med eleverna var
att lärarna anpassade sitt språk utifrån elevens förkunskaper.
Att använda ett korrekt matematiskt språk och ge eleverna en utökad begreppsbild är en förutsättning för att
eleverna ska kunna få en ökad förståelse inom matematiken. Flertalet referenser vi har pekar på att språket är
viktigt för elevernas begreppsbildning och det får konsekvenser för läraryrket på så sätt att lärare måste använda
korrekt språk men också vara medvetna om elevens ”ordförråd” och anpassa sig därefter. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Begrepp | sv |
dc.subject | begreppsbildning | sv |
dc.subject | matematiskt språk. | sv |
dc.title | Lärares matematiska språk i klassrummet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |