Show simple item record

dc.contributor.authorKennvik, Karinsv
dc.contributor.authorJohansson, Sarasv
dc.contributor.authorBergh, Larssv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:50Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:50Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23626
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka hur matematiklärare i år 9 behandlar det matematiska språket i klass- rummet. Vår empiriska undersökning gjordes med avsikt att besvara vårt syfte utifrån tre frågeställningar som handlar om lärarnas medvetenhet om det matematiska språket och konsekvenserna som användandet av detta kan få. Den metod vi använde för att besvara våra frågor bestod av observationer och intervjuer och vi observe- rade och intervjuade totalt fyra lärare vid två olika högstadieskolor. Lärarnas yrkesverksamma karriär skilde sig åt. Vi kom i vår studie fram till att lärarna använder matematiskt språk, mer korrekt vid tavlan, mindre korrekt vid samtal med eleverna. Anledningen till att språket var mindre korrekt vid de enskilda samtalen med eleverna var att lärarna anpassade sitt språk utifrån elevens förkunskaper. Att använda ett korrekt matematiskt språk och ge eleverna en utökad begreppsbild är en förutsättning för att eleverna ska kunna få en ökad förståelse inom matematiken. Flertalet referenser vi har pekar på att språket är viktigt för elevernas begreppsbildning och det får konsekvenser för läraryrket på så sätt att lärare måste använda korrekt språk men också vara medvetna om elevens ”ordförråd” och anpassa sig därefter.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBegreppsv
dc.subjectbegreppsbildningsv
dc.subjectmatematiskt språk.sv
dc.titleLärares matematiska språk i klassrummetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record