• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares matematiska språk i klassrummet

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka hur matematiklärare i år 9 behandlar det matematiska språket i klass- rummet. Vår empiriska undersökning gjordes med avsikt att besvara vårt syfte utifrån tre frågeställningar som handlar om lärarnas medvetenhet om det matematiska språket och konsekvenserna som användandet av detta kan få. Den metod vi använde för att besvara våra frågor bestod av observationer och intervjuer och vi observe- rade och intervjuade totalt fyra lärare vid två olika högstadieskolor. Lärarnas yrkesverksamma karriär skilde sig åt. Vi kom i vår studie fram till att lärarna använder matematiskt språk, mer korrekt vid tavlan, mindre korrekt vid samtal med eleverna. Anledningen till att språket var mindre korrekt vid de enskilda samtalen med eleverna var att lärarna anpassade sitt språk utifrån elevens förkunskaper. Att använda ett korrekt matematiskt språk och ge eleverna en utökad begreppsbild är en förutsättning för att eleverna ska kunna få en ökad förståelse inom matematiken. Flertalet referenser vi har pekar på att språket är viktigt för elevernas begreppsbildning och det får konsekvenser för läraryrket på så sätt att lärare måste använda korrekt språk men också vara medvetna om elevens ”ordförråd” och anpassa sig därefter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23626
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23626_1.pdf (154.8Kb)
Datum
2010
Författare
Kennvik, Karin
Johansson, Sara
Bergh, Lars
Nyckelord
Begrepp
begreppsbildning
matematiskt språk.
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV