Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Morgansv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:53Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:53Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23629
dc.description.abstractSammanfattning: Mitt examensarbete syftar till att undersöka om yrkesaktiva musiklärare som undervisar i årskurs 7-9 anser att det finns behov av heltäckande läromedel i musik för grundskolans senare år samt vilka eventuella för- och nackdelar musiklärare ser med ett sådant läromedel, med stöd av tidigare forskning och styrdokumentens krav på musikämnets innehåll. Min huvudfrågeställning är: Anser musiklärare att det finns ett behov av heltäckande läromedel i musikämnet för elever i årskurs 7-9? En kvalitativ forskningsmetod har använts, byggd på intervjuer av fem yrkesaktiva musiklärare som undervisar i grundskolans senare åldrar, av olika kön, i varierande åldrar och bakgrund. Urvalet består både av behöriga och obehöriga lärare i musik och informanterna är yrkesverksamma i fem skilda orter eller städer runt om i Västra Götaland. I mitt resultat framgår att det råder delade meningar kring behovet av ett heltäckande läromedel i musik. Min undersökning visar att samtliga informanter är överens om att det finns en brist av skolanpassat läromedel i musik och att samtliga tillfrågade musiklärare använder sig av befintligt läromedel i liten utsträckning. Musiklärarna använder sig till störst del av eget sammanställt material i sin undervisning, med det befintliga material som finns enbart som referensmaterial. För- och nackdelar som berörs är bl.a. problematiken med det tidskrävande arbetet att sammanställa sitt eget undervisningsmaterial, problemet med otydliga styrdokument som musiklärare tolkar olika och bristen av en likvärdig musikutbildning. Det är framförallt de mer rutinerade, äldre musiklärarna som ser ett behov av heltäckande läromedel medan de yngre orutinerade är mer skeptiskt inställda. De positiva informanterna ser läromedel som tids- och arbetssparande samt bidragande till en mer likvärdig musikutbildning med mindre risk för feltolkningar av styrdokument som följd, medan de kritiska informanterna ser läromedlet som inkräktande på den pedagogiska friheten hos läraren samt gör musikutbildningen styrd och stolpig och kväver kreativiteten bland lärare och elever.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäromedelsv
dc.subjectmusikundervisningsv
dc.subjectstyrdokumentsv
dc.title”Ordningshitlers skulle nog få feeling” – En studie om fem musiklärares syn på behovet av heltäckande läromedel i musik.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record