• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lära för livet - Kunskap, pedagogik och lärande i Rinzai Roku, The Analects och Daodejing. English titel: Learning for Life – Knowledge, pedagogy and learning in Rinzai Roku, The Analects and Daodejing.

Abstract
Sammanfattning: Syftet med föreliggande uppsats är att analysera, beskriva och diskutera tre icke västerländska lärotraditioners – rinzaizenbuddhism, taoism och konfucianism – idéer kring kunskap och lärande utifrån en urkund inom varje tradition. De frågor som uppsatsen ämnar besvara är: Vilka idéer om utbildningens roll/syfte framträder? Vilka idéer om lärarens person och arbete framträder i källorna? Vilket kunskapsideal framträder i våra källor? Vilka pedagogiska slutsatser kan man dra av dessa? Skiljer de sig åt? Finns det förenande drag? De tre källor som analyseras är samtliga primärkällor. Den källa som valts för konfucianismen är The analects of Konfucius. Den källa som valts för taoismen är Daodejing och slutligen Rinzai roku för rinzaizenbuddhismen. Samtliga källor är religiösa texter i original och ligger till grund för de olika religionernas utformande. Det arbetssätt som använts är ett textanalytiskt och hela analysen grundar sig i det hermeneutiska fältet och dess betoning på tolkning. Vid läsningen av de valda religiösa urkunderna kommer passager som rör kunskap och förmedlingen av denna, lärarens/elevens person, lärarens/elevens roll, undervisningen och dess funktion/syfte att lyftas ur och analyseras var för sig. Den bild som framträder i de tre traditionerna är en kunskap som går utöver faktainsamling. Kunskap är något som transformerar individen, inte något som individen kan använda sig av eller inte använda sig av. Själva lärandet är inte heller bundet till någon specifik institution utan sker genom hela livet, överallt. Genom att bli varse om andra kulturers lärotraditioner kan läraren bättre förvekliga LPO: s mål om individanpassad undervisning i dagens globaliserade värld. I en postindustriell värld kommer kunskap och kulturell kompetens vara viktiga faktorer och detta arbete kan fungera som ett avstamp för interkulturell förståelse och intrakulturell kompetens. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23635
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23635_1.pdf (295.6Kb)
Date
2010
Author
Bytoft, Andreas
Hellgren, Jonas
Keywords
Konfucianism. Taoism. Zenbuddhism. Lärande. Pedago
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV