Lära för livet - Kunskap, pedagogik och lärande i Rinzai Roku, The Analects och Daodejing. English titel: Learning for Life – Knowledge, pedagogy and learning in Rinzai Roku, The Analects and Daodejing.
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med föreliggande uppsats är att analysera, beskriva och diskutera tre icke västerländska lärotraditioners –
rinzaizenbuddhism, taoism och konfucianism – idéer kring kunskap och lärande utifrån en urkund inom varje
tradition. De frågor som uppsatsen ämnar besvara är:
Vilka idéer om utbildningens roll/syfte framträder?
Vilka idéer om lärarens person och arbete framträder i källorna?
Vilket kunskapsideal framträder i våra källor?
Vilka pedagogiska slutsatser kan man dra av dessa?
Skiljer de sig åt? Finns det förenande drag?
De tre källor som analyseras är samtliga primärkällor. Den källa som valts för konfucianismen är The analects of
Konfucius. Den källa som valts för taoismen är Daodejing och slutligen Rinzai roku för rinzaizenbuddhismen.
Samtliga källor är religiösa texter i original och ligger till grund för de olika religionernas utformande. Det
arbetssätt som använts är ett textanalytiskt och hela analysen grundar sig i det hermeneutiska fältet och dess
betoning på tolkning. Vid läsningen av de valda religiösa urkunderna kommer passager som rör kunskap och
förmedlingen av denna, lärarens/elevens person, lärarens/elevens roll, undervisningen och dess funktion/syfte att
lyftas ur och analyseras var för sig. Den bild som framträder i de tre traditionerna är en kunskap som går utöver
faktainsamling. Kunskap är något som transformerar individen, inte något som individen kan använda sig av
eller inte använda sig av. Själva lärandet är inte heller bundet till någon specifik institution utan sker genom hela
livet, överallt. Genom att bli varse om andra kulturers lärotraditioner kan läraren bättre förvekliga LPO: s mål
om individanpassad undervisning i dagens globaliserade värld. I en postindustriell värld kommer kunskap och
kulturell kompetens vara viktiga faktorer och detta arbete kan fungera som ett avstamp för interkulturell
förståelse och intrakulturell kompetens.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Bytoft, Andreas
Hellgren, Jonas
Keywords
Konfucianism. Taoism. Zenbuddhism. Lärande. Pedago
Language
sv